Faktaboks

Lys over land
Kristen Muslimmisjon, Den norske Muhammedanermisjon
Organisasjonstype
Forening/lag/innretning
Forretningsadresse
Kristiansand s
Daglig leder
Eivind Olav Flå
Styreleder
Arne Jørgensen

Lys over land er en kristen misjonsorganisasjon som driver misjonsvirksomhet blant muslimer. Den het fra 2001 til 2020 Kristen Muslimmisjon, og før det Den norske Muhammedanermisjon.

I Norge har det vært drevet misjonsvirksomhet blant muslimer siden 1930-årene. Den norske Muhammedanermisjon ble startet i 1940 av teologen Otto Torvik.

I mange muslimske miljøer blir forsøkene på å få muslimer til å forlate islam oppfattet som et grovt overgrep. Andre har ikke problemer med misjon og at kristne forsøker å overbevise om sin tro, men kritiserer at kristen misjon ofte har forsøkt å omvende mennesker som er marginaliserte eller har en svak posisjon.

Lys over land driver misjon og sosialt arbeid i India og Senegal, drevet av lokalt registrerte organisasjoner med lokalt ansatte medarbeidere og ledere. Den driver også misjonsarbeid i Norge.

Historikk

Otto Torvik var først utdannet som misjonær ved Fjellhaug misjonshøgskole. Det norsk lutherske kinamisjonsforbund som drev skolen utdannet misjonærer for å arbeide i Kina. Torvik reiste ut som misjonær til Øst-Turkmenistan i Kina i 1931. Det var en del av landet som hadde en stor muslimsk befolkning.

Etter utdanningen ved Fjellhaug tok Torvik teologisk utdanning ved Augsburg Seminary og senere en mastergrad i teologi ved Hartford Seminary i USA. Han ble ordinert som prest i 1946.

Da han han i 1940 startet Den norske Muhammedanermisjon, hadde han kontakter både i Norge og i norske miljøer i USA. I 1948 reiste Torvik ut som misjonær til India og startet en misjonsstasjon i Sajinipara.

Splid

For Torvik var arbeidet som misjonær noe han mente han var direkte kallet til fra Gud. Han hadde fått et oppdrag fra Gud om å forkynne kristendommen i Sentral-Asia. Fra hans perspektiv ga kallet ham en særskilt autoritet, og hans bibelforståelse ble dermed i hans øyne den gjeldende. I organisasjonen skapte denne holdningen store utfordringer. Andres meninger ble underordnet det Torvik selv sto for. Det skapte splid i organisasjonen når valgte organer og andre innen organisasjonen ble overprøvd av det de opplevde som Torviks subjektive fortolkning av evangeliene.

Kristendomsforståelse

Den tidligere generalsekretæren i Den norske Muhammedanermisjon, Nils Egede Bloch-Hoell, hevdet ved femtiårsjubileet at misjonen hadde hatt en individualistisk- pietistisk, bibeltro kristendomsforståelse. Det har vært strid i organisasjonen om i hvilken grad den skulle samarbeide med andre kirkesamfunn, slik som anglikanske og katolske.

Fra 1975 fikk Den norske Muhammedanermisjon en markert lavkirkelig og anti-økumenisk linje. I 1980 vedtok landsstyret at «de menn som ønsker det kan ordineres». Med det var det klart at misjonsorganisasjonen sto for en linje der bedehusfolkets forkynnere ble prioritert framfor akademisk utdannede teologer. Forkynnelse var basert på kall og ikke noe man ble utdannet til. Samme år ble det vedtatt å bryte med Church of Pakistan, som var en sammenslutning av ulike kristne trosretninger med lutheranere, anglikanere, presbyterianere og metodister. Flere av kirkens ledere ønsket å motarbeide et muslimsk påvirket fundamentalistisk bibelsyn. To av organisasjonens misjonærer mistet med vedtaket sin tilknytning til Den norske Muhammedanermisjon.

I dag står stadig misjonen på en klar luthersk, bibeltro linje, men samarbeider med en rekke kirkesamfunn både i India og i Indonesia. I praksis har misjonen etter hvert tilpasset seg og fått en mer økumenisk linje.

Lys over Land i dag

Norge og Europa har i nyere tid fått mange tilhengere av islam. De fleste av dem har røtter i land der islam er den dominerende religionen. For Lys over Land betyr det at misjonsmarken nå også er Norge og andre europeiske land. Utviklingen med større folkegrupper som er tilhengere av islam i Norge og Europa har også ført til at det har blitt debatt om Lys over Land som en kulturimperialistisk organisasjon.

I flere land har det blitt umulig og noen steder forbudt å drive misjon. Reaksjonen på misjon fra militante, fundamentalistiske grupper har også ført til at misjonsarbeid enkelte steder har blitt farlig og at muslimer som omvender seg kan risikere voldelige reaksjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Bloch-Hoell, Nils E. (1990). Den norske Muhammedanermisjon 50 år. Norsk tidsskrift for misjon, 1-2, side 37 -48.
  • Bloch-Hoell, Nils E. (1954). Muhammedanermisjonen – den aktuelle misjon. Norsk tidsskrift for misjon, side 170 – 183.
  • Chapman, Colin (2004). Time to Give Up the Idea of Christian Mission to Muslims? Some Reflections from the Middle East, International Bulletin of Missionary Research, Volume 28, No. 3, side 112-117.
  • Cragg, Kenneth (1985). The Call of the Minaret. New York: Orbis Books.
  • Flatland, Karl (1922). Fra Sudan. Kristiania: Den norske Sudanmisjon.
  • Dybdahl-Holthe, Nils (1989). På Jesu bud. Hovedtrekk i Den norske Muhammedanermisjons historie 1940 – 1990. Haugesund: Den norske Muhammedanermisjon.
  • Engelsviken, Tormod og Jørgensen, Knud (1994). Missiologi i dag. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Goddard, Hugh (2001). A History of Christian-Muslim relations. New York: New Amsterdam Books.
  • Goldsmith, Martin (1985). Islam og kristen mission. Stockholm: Normans förlag.
  • Hancock, Mary E. (2013). New mission paradigms and the encounter with Islam. Culture and Religion, Vol 14 (3), side 305 – 323.
  • Hwa, Yung (2003). Islam in South East Asia and Christian Mission. An International Journal of Holistic Mission Studies, Vol 20(4), side 220-222.
  • Myklebust, Ole Guttorm (1949). Muhammedanismen som misjonsproblem. Oslo: Egede instituttet.
  • Palmär, G. (1942). En ny port öppnas, Från Svenska Missionsförbundets arbete iÖstturkestan åren 1892 – 1938 och Indien åren 1940 – 1942.S tockholm : Svenska Missionsförbundet.
  • Robert, Dana Lee (2008). Converting colonialism: visions and realities in mission history, 1706 – 1914. Grand Rapids Michigan: William B. Eerdmans Publishers Co.
  • Rimehaug, Erling (2016, 16/6). Vi er alle misjonærer. Alle som kaller seg kristne er i realiteten misjonærer overfor muslimene. Vårt Land.
  • Ruthven, Malise (2012). Islam Christian Mission. New York: I.B.Tauris
  • Torvik, Otto (1981). Helene fra Kirgisistan. Oslo: Luther forlag.
  • Torvik, Otto (1967). Blant muhammedanere i India. Stavanger: NOMI.
  • Torvik, Otto (1961). Muhammedanermisjon. Oslo: Den norske Muhammedanermisjon.
  • Torvik, Otto (1939). Mellem muhamedanere: en spennende reise gjennem Sentral Asia. Bergen: Sambaandet forlag.
  • Zwener, Samuel M. (1941). The Cross above the Crescent. Michigan: LLC

Faktaboks

Lys over land
Sektorkode
7000 Ideelle organisasjoner
Næringskode(r)
94.910 Religiøse organisasjoner

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg