Krengeprøve er en måte å måle stabiliteten til et sjøgående fartøy. En krengeprøve vil kunne bestemme et skips lettskipsvekt i tillegg til tyngdepunktet på fartøyet.

Ved utregning i forkant av en krengeprøve, vil ulike deler som fartøyets motorplassering, tanker, overbygg, utstyr og liknende være med å avgjøre hvilken stabilitet fartøyet har. Ved selve krengeprøven vil for eksempel noe fast utstyr om bord på fartøyet bli flyttet på tverraksen. Forflytningen av denne vekten vil medføre en krengning som kan brukes for å beregne vekt og tyngdepunktsplassering. Sjøfartsdirektoratet setter i all hovedsak reglene for godkjenning av lettskipsvekt og tyngdepunkt, men disse kravene stammer fra internasjonale regelverk. Generelt gjelder dette regelverket for fartøy over 24 meter, men benyttes også på mindre fartøy som òg er en del av den kommersielle flåten i Norge.

Tidligere var krengeprøver både utregnet matematisk, og ofte prøvd ut i virkeligheten, men i nyere tid har simulatorer erstattet mye av dette arbeidet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg