De viktigste religiøse impulser har Korea mottatt fra Kina: konfusianismen, taoismen og buddhismen. Den gamle koreanske folkereligionen, karakterisert blant annet ved sjamanisme, er gradvis blitt fortrengt fra det offentlige liv, men har fremdeles en betydelig utbredelse i form av divinasjon og helbredelse ved åndeutdrivelse utført av kvinnelige sjamaner (mudang) og kult av lokale guddommer i landsbyene.

Konfucianismen har vært virksom i Korea fra 300-tallet evt., og har, spesielt under Li-dynastiet (1392–1910), spilt en avgjørende rolle i koreansk samfunnsliv. Konfucianismen har satt sitt dype preg på familieliv og moralbegreper; den regelmessige forfedrekulten, som utføres i de fleste familier (unntatt de kristne) uten hensyn til religiøs tilhørighet for øvrig, er en arv fra konfucianismen.

Buddhismen kom også til Korea fra Kina på 300-tallet evt., og spilte en ytterst viktig rolle, til tider som statens offisielle religion. Fra 1400-tallet av ble buddhismen gradvis fortrengt av konfucianismen. Den viktigste retningen har fra 1500–1600-tallet av vært dhyana-skolen («meditasjonsskolen», koreansk son, tilsvarende japansk zen).

Taoismen har i Korea i langt mindre grad enn buddhismen vært knyttet til klostre og til statens institusjoner. Organisert taoisme forsvant på 1500-tallet etter press fra konfucianismen. Den har imidlertid spilt en viktig rolle ved utformingen av en synkretistisk religion, tong-hak (Østens lære), som oppstod mot slutten av 1800-tallet, på bakgrunn av den sosiale og politiske uro i landet. Tong-hak-bevegelsen utløste et stort opprør i den sørøstlige delen av Korea i 1894, noe som førte til kinesisk intervensjon og krig mellom Kina og Japan.

Kristendommen fikk innpass i Korea i 1785 i romersk-katolsk form. Fra 1801 iverksatte myndighetene en rekke omfattende forfølgelser av de kristne. Fra 1875 fikk katolikkene stilltiende religionsfrihet. Protestantisk misjon har vært virksom fra 1884.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.