Konstantin Sergejevitsj Aleksejev Stanislavskij

Konstantin Sergejevitsj Aleksejev Stanislavskij var en russisk skuespiller og teaterleder. I 1898 grunnla han Moskva kunstnerteater, som skulle komme til å øve avgjørende innflytelse på scenekunsten i Russland og over hele verden. Den intime realismen Stanislavskij arbeidet for å få frem i sin instruksjon, betydde en inderliggjørelse og en utdypning av dikterverkene. Prøvetiden kunne strekke seg over 8–10 måneder.

Anton Tsjekhovs diktning dannet tyngdepunktet i Moskva kunstnerteaters repertoar. Av norske forfattere ble Ibsen og Hamsun mye spilt. Gjennom turneer ble Stanislavskijs sjelfulle og sannferdige tolkning av russisk litteratur kjent og beundret i Europa og USA.

Stanislavskij arbeidet også med musikkteater. Han oppfattet operaen som et sammensatt teater, der musikken og de sceniske uttrykksmidlene skulle inngå i en organisk helhet, og han utarbeidet prinsipper for opera-aktørens bevegelser i det realistiske drama.

Stanislavskij-balletten, som også var tilknyttet kunstnerteateret, søkte å forene Stanislavskijs metode med dansen, og la spesielt vekt på de dramatiske og realistiske sidene ved balletten.

Stanislavskijs teorier nådde Vesten først og fremst via Lee Strasbergs skole Actors Studio i New York i 1940- og 1950-årene. Denne skolen utdannet en generasjon skuespillere som skulle komme til å forandre både amerikansk teater og film, med Marlon Brando, James Dean, Marilyn Monroe og Paul Newman blant de mest sentrale navnene.

I Norge ble Stanislavskijs teorier introdusert ved Studioteatret i Oslo med Claes Gill som den sentrale drivkraften. Stanislavskij-systemet er fortsatt viktig i opplæringen av norske teaterarbeidere på Statens Teaterhøgskole.

Stanislavskijs teaterteori er samlet i hans to store memoarverker om skuespillkunst. De finnes i dansk og svensk oversettelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.