Kompetansemål (for grunnopplæringen) er et definert mål i læreplanen for elevens læring, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. I læreplanen Kunnskapsløftet er målsettingene for grunnskoleutdanningen definert gjennom slike kompetansemål i alle fag etter henholdsvis 2., 4., 7. og 10. trinn. I videregående opplæring er kompetansemål definert for hva elevene skal kunne etter hvert trinn og hvert fag. Til sammen er det ca. 12 000 læringsmål i norsk grunnopplæring.

Med innføringen av kompetansemål har læreplanen blitt mer målorientert enn tidligere læreplaner. I tråd med dette gir Kunnskapsløftet også færre føringer for innhold og metode i opplæringen, og den kan sies å representere et brudd med den innholdsorienterte læreplantradisjonen.

I det daglige arbeidet blir kompetansemålene konkretisert i kunnskapselementer. For eksempel sier Kunnskapsløftet at elever i fremmedspråk på Vg1 skal lære å kommunisere på det fremmede språket og at de helt konkret skal kunne samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og Norge. Kravene for Vg2 er at elevene skal kunne drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Aasen, P., Møller, J., Rye, E.,Ottesen,E.,Prøitz,T.S., & Hertzberg, F (2012). Kunnskapsløftet som styringsreform – et løft eller et løfte?: forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen Vol. 20/2012. (pp. 326)

Kommentarer (2)

skrev Svein Sjøberg

Nå, etter innføringen av fagfornyelsen og nytt læreplanverk, er mye forandret.

svarte Mari Paus

Artikkelen er merket med trenger gjennomgang. Takk!

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg