PK X-1 utstilt ved Forsvarets flysamling, Gardermoen.

Yngve Jarslett. Begrenset gjenbruk

Kjeller PK X-1, norsk eksperimenthelikopter konstruert av sivilingeniør Paul Kjølseth og bygget av Luftforsvarets Forsyningskommando på Kjeller. Fløy første gang i 1955 og førte til at man arbeidet videre med å utvikle brukshelikopteret PK X-2. Spesielt for PK X-1 var at rotorbladene ble utstyrt med servoror som lettet den mekaniske kontrollen av bladene, et system Paul Kjølseth tok ut patent på i 1956.

PK X-1 var utstyrt med en sekssylindret Fairchild Ranger rekkemotor med en ytelse på 200 hk. Diameter hovedrotor 9,20 m, Lengde 7,90 m (helikopterets ytelser ble aldri utprøvd)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.