PK X-1 utstilt ved Forsvarets flysamling, Gardermoen.

Yngve Jarslett. Begrenset gjenbruk

Kjeller PK X-1, norsk eksperimenthelikopter konstruert av sivilingeniør Paul Kjølseth og bygget av Luftforsvarets Forsyningskommando på Kjeller. Fløy første gang i 1955 og førte til at man arbeidet videre med å utvikle brukshelikopteret PK X-2. Spesielt for PK X-1 var at rotorbladene ble utstyrt med servoror som lettet den mekaniske kontrollen av bladene, et system Paul Kjølseth tok ut patent på i 1956.

PK X-1 var utstyrt med en sekssylindret Fairchild Ranger rekkemotor med en ytelse på 200 hk. Diameter hovedrotor 9,20 m, Lengde 7,90 m (helikopterets ytelser ble aldri utprøvd)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.