P.K. X-1

/Norsk Luftfartsmuseum.

Kjeller P.K. X-1 var et norsk eksperimenthelikopter.

Historie

P.K. X-2

/Norsk Luftfartsmuseum.

P.K. X-1 var konstruert av sivilingeniør Paul Kjølseth og bygget av Luftforsvarets Forsyningskommando på Kjeller, og fløy første gang i 1955. Testflygningene var vellykkede, og førte til at man arbeidet videre med å utvikle prototypen P.K. X-2 med tanke på serieproduksjon. Luftforsvaret valgte å heller importere helikoptre, og etter et havari i 1965 ble arbeidet med P.K. X-2 avsluttet.

Spesielt for P.K. X-1 var at rotorbladene ble utstyrt med servoror som lettet den mekaniske kontrollen av bladene, et system Paul Kjølseth tok ut patent på i 1956.

P.K. X-1 er utstilt ved Flysamlingen Forsvarets museer på Gardermoen.

Spesifikasjoner

P.K. X-1 var utstyrt med en sekssylindret Fairchild Ranger rekkemotor med en ytelse på 200 hestekrefter. Helikopterets ytelser ble aldri utprøvd.

  • Diameter hovedrotor: 9,20 meter
  • Lengde: 7,90 meter
  • Lastet vekt: 770 kilogram

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg