Flyplassen ble etablert av tyske hærstyrker i 1941, som et ledd i deres strategi for angrepene på Sovjetunionen under andre verdenskrig. To korte rullebaner på 1000 og 1200 meter ble opprettet som tverrbaner, for at flyene kunne lande uansett vindretning. Da tyskerne trakk seg tilbake, ble flyplassen ødelagt.
Etter krigen ble flyplassen igjen bygget opp, da med lengre rullebaner (1600 og 1270 meter). Kirkenes lufthavn ble i 1963 tatt inn i det norske stamrutenettet, sammen med blant annet Alta lufthavn og Banak lufthavn.
Flyplassen er et knutepunkt for reisende over grensen mellom Norge og Russland. Mange russere benytter Kirkenes lufthavn som utgangspunkt for reiser ut i Europa. Tilsvarende er det mange som skal til de nordvestre delene av Russland som tar fly til Kirkenes og derfra buss videre til Murmansk.
Kirkenes lufthavn har status som internasjonal flyplass, og har dermed også en egen internasjonal terminaldel. Fram til 2007 var det ruteflyginger mellom Kirkenes og Murmansk. Disse rutene ble operert av flyselskapene Arctic Air og Widerøe. Det har også vært sporadiske forsøk på flyruter mellom Kirkenes og Mellom-Europa i samarbeid med Hurtigruten, men disse har kun vært av kort varighet.
Flyselskapet Norving hadde sin hovedadministrasjon i Kirkenes, og benyttet flyplassen som sin base fram til konkursen i 1993.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.