Kings Bay AS

Logo
Av .
Foto fra King Bay - anlegget i Ny-Ålesund der den fjerde alvorlige eksplosjonsulykke i King Bay-gruvene skjedde 5. november 1962.
/NTB Scanpix.
I 1963 skjedde det en stor ulykke i Kings Bay Kull Compani A/S sine gruver på Svalbard, der 21 arbeidere mistet livet. Dette førte til mistillitt til Arbeiderpartiregjeringen, som måtte gå av. Her fra arbeid i gruvene.

Kings Bay AS er norsk selskap startet i 1916 under navnet Kings Bay Kull Compani A/S (KBKC) av forretningsmenn i Ålesund for å utnytte kullfeltene i området ved Ny-Ålesund på Svalbard. I 1933 ble samtlige aksjer overtatt av staten. Etter at gruvedriften ble endelig innstilt i 1963, ble KBKC et eiendoms- og driftsselskap underlagt Nærings- og handelsdepartementet. I 1998 ble henvisningen til kull fjernet fra navnet og selskapet heter nå Kings Bay AS. Fra 1. januar 2017 er Kings Bay underlagt Klima- og miljødepartementet.

Faktaboks

uttale:
– bei
også kjent som:
til 1998 Kings Bay Kull Compani

Selskapet eier Ny-Ålesund og cirka 300 km2 land rundt Kongsfjorden. I Ny-Ålesund drifter det samfunnet og bygningsmassen, hvorav 29 bygninger er fredet, og legger til rette for virksomhet med alt fra flyplass til servicefunksjoner for det internasjonale forskningsmiljøet som nå er hovedvirksomheten i Ny-Ålesund.

Gruvedriften

Etter starten i 1916 pågikk gruvedriften i første omgang til 1929, da den ble innstilt etter en eksplosjonsulykke med to omkomne. Gruvearbeidere ble sendt opp igjen i 1941, men alle ble evakuert kort tid etter på grunn av den annen verdenskrig, og kritiske deler av anlegget ble ødelagt for å forhindre eventuell tysk bruk. Etter krigen ble driften gjenopptatt, men arbeidet var forfulgt av uhell.

Ulykker

I 1948 brant kraftstasjonen, og samme år omkom 15 mann i en eksplosjonsulykke. I 1952 og 1953 var det nye eksplosjonsulykker hvor henholdsvis 9 og 19 mann ble drept. Driften ble etter dette innstilt, og man overveide å nedlegge den for godt eller søke å bygge opp et rasjonelt anlegg med sikte på en varig og sikker produksjon. Regjeringen gikk inn for det siste alternativet, og dens forslag ble vedtatt av Stortinget under den uttrykkelige forutsetning at det ble truffet pålitelige sikringstiltak mot arbeidsulykker.

Kings Bay-ulykken

Driften begynte igjen i 1960, men 5. november 1962 skjedde en ny stor eksplosjonsulykke med tap av 21 menneskeliv. Et granskingsutvalg avslørte manglende sikkerhetstiltak (se Kings Bay-saken), gruvene ble stengt. Stortinget besluttet i 1963 at selskapets gruvevirksomhet i Ny-Ålesund skulle avvikles.

Les mer i Store norske leksikon

Ekstern lenke

Litteratur

  • Hanoa, Rolf: "Kings Bay-ulykken 5. november 1962" i Tidsskrift for Den norske lægeforening 109 (1989), 1974-81
  • Hanoa, Rolf: Kings Bay Kull Comp. A/S 1917-1992, 1993, isbn 82-516-1448-1, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg