Faktaboks

Kawasaki Heavy Industries
Uttale
kawasˈaki heavy industries
Kawasaki C-2
Av .
Kawasaki P-1
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Kawasaki Heavy Industries er et japansk industrikonsern grunnlagt i 1878 av Shozo Kawasaki som et skipsverft. På 1900-tallet utvidet selskapet sitt virksomhetsområde med produksjon av blant annet lokomotiver, fly, helikoptre, anleggsmaskiner, missiler og motorsykler under varemerket Kawasaki.

Selskapet har sine hovedkontor i Kobe og Tokyo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på over 15 milliarder amerikanske dollar og over 36 000 ansatte fordelt på de syv datterselskapene Kawasaki Rolling Stock Company, Kawasaki Aerospace Systems Company, Kawasaki Motorcycle & Engine Company, Energy Systems & Plant Engineer Company, Robot Business Division, Precision Machinery Business Division.

Historie

Konsernet ble startet som et skipsverft i Tokyo i 1878, og ble grunnlagt av Shozo Kawasaki. I 1906 åpnet Kawasaki Hyogo-verkene i Kobe og begynte produksjon av jernbanemateriell. Det samme året bygget Kawasaki den første ubåten bygget i Japan, før han i 1918 etablerte en avdeling for flyproduksjon ved Hyogo-verkene. Flyproduksjonen startet først i 1922, før Kawasaki i perioden fra 1928 til 1942 også produserte lastebiler og personbiler.

I 1919 ble Kawasaki Kisen Kaisha, selskapet som tidligere stod for Kawasaki Heavy Industries skipsfraktvirksomhet, skilt ut som et selvstendig selskap, før det senere ble sammensluttet med to andre skipsfartsnæringer for å danne fraktrederiet «K» Line. Produksjonen av jernbanemateriell og lokomotiver ble skilt ut som et eget selskap i 1928 som Kawasaki Rolling Stock Company, før flyproduksjonen ble underlagt det selvstendige selskapet Kawasaki Aircraft Company i 1937.

Under andre verdenskrig var Kawasaki den tredje største produsenten av fly i Japan. Konsernet ble oppløst etter andre verdenskrig, men gjenoppstod delvis i 1969 ved sammenslutningen av Kawasaki-verftene, Hyogo-verkene, og Kawasaki Aircraft Company

I 1950 ble Kawasaki Steel Corporation etablert som følge av at selskapets jern- og stålproduksjon ble skilt ut i et selvstendig selskap. Flyproduksjonen ble gjenopptatt fra 1953, og fra 1954 produserte Kawasaki Aircraft Company de første helikoptrene som ble produsert i Japan, på lisens fra Bell Aircraft. I 1961 lanserte konsernet Kawasaki som motorsykkelmerke, før de i 1964 leverte det første Shinkansen høyhastighetstoget.

Konsernet produserte fra 1969 de første industrirobotene i Japan, på lisens fra Unimation, og leverte fra 1989 sine første egne industriroboter.

På 2000-tallet etablerte konsernet flere datterselskaper, herunder Kawasaki Shipbuilding Corporation, Kawasaki Precision Machinery Limited and Kawasaki Plant Systems Ltd, før selskapene i 2010 ble fusjonert inn i Kawasaki Heavy Industries.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg