Kawasaki C-2

.
Lisens: CC BY 2.0
Kawasaki Ki-61 Hien var Kawasakis mest kjente jagerfly, brukt under andre verdenskrig
SDASM Archives.

Kawasaki Aerospace Systems Company er en japansk produsent av helikoptre, fly, flymotorer, helikoptermotorer, komponenter for romfartsindustrien og delproduksjon av fly for Boeing og Embraer. Den er eid av industrikonsernet Kawasaki Heavy Industries, som har produsert fly siden 1922. Kawasaki Aircraft Company var Japans tredje største flyprodusent under andre verdenskrig. Etter krigen produserte Kawasaki de første helikoptrene i Japan og har vært landets ledende helikopterprodusent.

Historie

Kawasaki Heavy Industries opprettet en egen avdeling for flyproduksjon ved Hyogo-verkene i Kobe i 1919, og produserte fly fra 1922. Kawasaki hadde på 1920-tallet også et nært samarbeid med Dornier i Tyskland. Fra 1937 var flyproduksjonen skilt ut i et eget selskap, Kawasaki Aircraft Company, og fra 1939 var også flymotorproduksjonen skilt ut i et eget selskap. I 1940 ble fabrikker for fly og flymotorer etablert i Akashi utenfor Kobe og for fly i Kakamigahara i prefekturet Gifu. Med unntak av enkelte sivile flytyper produserte Kawasaki fly eksklusivt for den japanske hæren frem til slutten av andre verdenskrig. Under andre verdenskrig var Kawasaki Japans tredje største flyprodusent etter Nakajima og Mitsubishi og Japans fjerde største flymotorprodusent.

Etter andre verdenskrig gjenopptok Kawasaki Aircraft Company driften fra 1952 og hadde også produksjon av helikoptre og fly på lisens fra 1955, som Lockheed P2V tomotors antiubåtfly og Lockheed T-33 treningsfly for det japanske forsvaret, og helikopteret Kawasaki Vertol KV-107. I 1969 ble Kawasaki Aircraft Company slått sammen med Kawasaki-verftene og Hyogo-verkene til det nåværende Kawasaki Heavy Industries.

Flytyper

Kawasaki-Salmson 2

Kawasaki-Salmson 2
The Library of Congress.

Kawasaki-Salmson 2-A.2, eller hærens type Otsu 1, var et toseters, enmotors rekognoseringsfly produsert på lisens og den første flytypen produsert av Kawasaki. Kawasaki produserte 300 fly i perioden 1922–1927, i tillegg ble omkring 300 produsert av den japanske hærens forsyningstjeneste. Kawasaki-Salmson 2-A-2 var i bruk frem til 1933.

Kawasaki KDA-2

Kawasaki KDA-2

SDASM Archives.

Kawasaki KDA-2 var et toseters, enmotors rekognoserings- og lett bombefly. Det var det første japanske flyet som var konstruert i helmetall. KDA-2 var utviklet i samarbeid med Dornier, og var utstyrt med en lisensprodusert BMW tolvsylindret væskeavkjølt V-motor. Det fløy første gang i 1927, og ble tatt i bruk som type 88 av den japanske hæren fra 1928 som rekognoseringsfly, og fra 1930 som lett bombefly. Begge variantene ble mye brukt under den andre kinesisk-japanske krigen, og rekognoseringsvarianten var i bruk frem til 1940. Det ble produsert 1117 eksemplarer av KDA-2 mellom 1927 og 1933.

Kawasaki KDA-5

Kawasaki KDA-5

SDASM Archives.

Kawasaki KDA-5 var et enmotors jagerfly. Det var utviklet i samarbeid med Dornier, utstyrt med en lisensprodusert BMW tolvsylindret væskeavkjølt V-motor, og var utrustet med to 7,7-millimeter mitraljøser. KDA-5 fløy første gang i juli 1930, og det ble tatt i bruk av den japanske hæren som type 92 fra 1932. I alt 385 KDA-5 ble produsert fra 1930 til 1933.

Kawasaki Ki-3

Kawasaki Ki-3 var et toseters, enmotors lett bombefly. Det var den siste flytypen Kawasaki utviklet i samarbeid med Dornier som ble satt i serieproduksjon. Ki-3 fløy første gang i april 1933, og 240 fly ble produsert fra 1934 til 1935. Ki-3 ble brukt under den andre kinesisk-japanske krigen, men var på grunn av motorproblemer tatt ut av bruk etter kort tid.

Kawasaki Ki-10

Kawasaki Ki-10 Perry

SDASM Archives.

Kawasaki Ki-10 var et enmotors jagerfly. Ki-10 fløy første gang mars 1935, og var det siste biplan-jagerflyet produsert for den japanske hæren. 580 Ki-10 ble produsert fra 1935 til 1938, og ble mye brukt under den andre kinesisk-japanske krigen, men da Japan gikk inn i andre verdenskrig på aksemaktenes side i desember 1941, ble flyet tatt ut av bruk som jagerfly og brukt som treningsfly. Ki-10 var utstyrt med en Kawasaki væskeavkjølt tolvsylindret V-motor med en ytelse på 850 hestekrefter. Flyet hadde en topphastighet på 400 kilometer i timen, og var utrustet med to 7,7-millimeter mitraljøser. Ki-10 hadde det allierte kodenavnet Perry.

Kawasaki Ki-32

Kawasaki Ki-32 var et toseters, enmotors lett bombefly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i mars 1937, og 846 fly ble produsert fra midten av 1938 og frem til mai 1940. Det ble brukt under den andre kinesisk-japanske krigen og i begynnelsen av stillhavskrigen, men ble tatt ut av bruk som bombefly etter de innledende japanske angrepene og brukt som treningsfly. Ki-32 hadde det allierte kodenavnet Mary.

Kawasaki Ki-45 Toryu

Kawasaki Ki-45 Toryu var et toseters, tomotors tungt jagerfly, nattjager og angrepsfly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1939, og ble tatt i bruk av den japanske hæren fra høsten 1942. Jagerflyvarianten Ki-45 KAIa var utstyrt med to Nakajima 14-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1050 hestekrefter, og flyet var utrustet med to 12,7-millimeter mitraljøser, en 20-millimeter maskinkanon, og en 7,92-millimeter mitraljøse. Ki-45 hadde det allierte kodenavnet Nick.

Kawasaki Ki-48

Kawasaki Ki-48

SDASM Archives.

Kawasaki Ki-48 var et tomotors lett bombefly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang sommeren 1939, og ble første gang brukt i kamp av den japanske hæren høsten 1940 mot mål i Kina under den andre kinesisk-japanske krig. Ki-48 hadde som så mange andre japanske flytyper møtt liten motstand under krigen mot Kina, og det var den japanske hærens viktigste lette bombefly når Japan gikk inn på aksemaktenes side i desember 1941, men viste seg raskt som et lettere bytte for moderne allierte jagerfly. I alt 1973 Ki-48 ble produsert fra 1940 og frem til 1944, hvorav 1408 av varianten Ki-48-II som var produsert fra 1942. Ki-48 Hien hadde det allierte kodenavnet Lily.

Kawasaki Ki-56

Kawasaki Ki-56 var et tomotors transportfly brukt under andre verdenskrig, basert på Lockheed Super Electra, som Japan hadde fått lisens på å produsere. Kawasaki hadde produsert 55 av disse og fikk i oppdrag å utvikle og produsere en variant med større kabin og transportkapasitet for den japanske hæren. I alt ble 121 Ki-56 produsert fra 1940 til 1943. Ki-56 hadde det allierte kodenavnet Thalia.

Kawasaki Ki-61 Hien

Kawasaki Ki-61 Hien var et enmotors jagerfly brukt under andre verdenskrig. Det var det eneste jagerflyet med væskekjølt motor brukt av Japan i større antall, og Ki-61 ble tatt i bruk av den japanske hærens flyvåpen fra 1943. Ki-61 Hien hadde det allierte kodenavnet Tony.

Kawasaki Ki-100

Kawasaki Ki-100

SDASM Archives.

Kawasaki Ki-100 var et enmotors jagerfly brukt under andre verdenskrig. Ki-100 ble utviklet ved å utstyre Ki-61 med stjernemotor, noe som viste seg å være en effektiv kombinasjon. Ki-100 hadde lavere topphastighet enn Ki-61, men var mer manøvrerbart og enklere å håndtere, og stjernemotoren var mer pålitelig enn den væskekjølte motoren brukt av Ki-61. Ki-100 fløy første gang 1. februar 1945, og ble tatt i bruk fra mars samme år. Ki-100 hadde det allierte kodenavnet Tony.

Kawasaki KH-4

Kawasaki KH-4 var et enmotors, fireseters helikopter basert på helikopteret Bell 47, som Kawasaki hadde produsert på lisens siden 1952, og hadde større kabin og større nyttelast. KH-4 fløy første gang i august 1962 og i alt ble det produsert 211 helikoptre.

Kawasaki BK 117

Kawasaki BK 117
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Kawasaki BK 117 er et tomotors helikopter utviklet i samarbeid med Messerschmitt-Bölkow-Blohm, nå en del av Airbus Helicopters. BK 117 fløy første gang 13. juni 1979, og det har vært produsert av Kawasaki siden 1981. De første ble levert i 1983, og Kawasaki hadde produsert 185 BK 117 ved starten av 2020-tallet. Varianten BK 117D-2 tilsvarer Airbus H145.

Kawasaki C-1

Kawasaki C-1

.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Kawasaki C-1 er et tomotors jetdrevet militært transportfly med STOL-egenskaper. Det fløy første gang 12. november 1970. C-2 er utstyrt med to Mitsubishi-produserte Pratt & Whitney JT8D turbofanmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 64,5 kilonewton og reverseringsmekanisme. Flyet har kapasitet for en nyttelast opptil 11 900 kilogram, 60 fullt utrustede soldater eller 45 fallskjermsoldater. I alt 31 fly ble levert til det japanske forsvaret fra 1974 frem til 1981, og åtte var fremdeles i bruk ved utgangen av 2022, hvorav ett EC-1 ombygd for elektronisk krigføring.

Kawasaki T-4

Kawasaki T-4 er et toseters, tomotors jetdrevet treningsfly. T-4 er utviklet av Kawasaki, med Mitsubishi og Subaru som samarbeidspartnere og medprodusenter. Det fløy første gang 29. juli 1985, og ble levert til det japanske forsvaret fra 1988. Det japanske forsvaret hadde 197 T-4 i bruk ved utgangen av 2022.

Kawasaki OH-1

Kawasaki OH-1
Kawasaki OH-1
Av /Shutterstock.

Kawasaki OH-1 er et tomotors, toseters kamphelikopter. Det er det første helikopteret som er fullt ut utviklet og produsert i Japan. OH-1 fløy første gang 6. august 1996, og ble tatt i bruk av det japanske forsvaret fra 2000. Det japanske forsvaret hadde 37 OH-1 ved utgangen av 2022.

Kawasaki P-1

Kawasaki P-1 er et firemotors maritimt rekognoseringsfly. Det fløy første gang 2007, og ble tatt i bruk av det japanske forsvaret fra 2016.

Kawasaki C-2

Kawasaki C-2 er et tomotors militært transportfly, utviklet for å erstatte Kawasaki C-1 i de japanske forsvarsstyrkene. C-2 ble levert til det japanske flyvåpenet fra juni 2016. Flyet har en fraktkapasitet på opptil 37 tonn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg