Kautokeino flyplass, tidligere militær flystripe nord for Kautokeino tettsted. Rullebanen er av grus og er 1200 meter. Området leies av Statsbygg fra Fefo.

Flystripen i Kautokeino ble bygget av Luftwaffe under andre verdenskrig, til bruk som nødlandingsplass, og i 1943 utvidet til feltflyplass. Etter krigen opprettet Flyvåpenet en radiostasjon i Kautokeino. Forsyninger og utstyr ble flydd inn med sjøfly, som landet på Altaelva eller lokale vann.

Radiostasjonen ble oppgradert med radar i 1955, og flystripen ble deretter oppgradert i 1958 av Luftforsvaret, for å kunne supplere radarstasjonen bedre. Flygingene ble hovedsakelig utført med Forsvarets Twin Ottere.

I juni 1970 landet et F5 jagerflyflystripen. Selv om banen var for kort, gikk det greit ved bruk av bremsefallskjerm og ekstra kraft ved avgang.

Kautokeino kommune vedtok i 2016 å jobbe for sivil drift ved flystripen, i første omgang som beredskapsflyplass for ambulansefly, og på sikt med ordinær rutedrift. Anløp av ambulansefly vil redusere reisetiden for akuttpasienter vesentlig, og det er kommunens hovedargument for å oppgradere flyplassen. I kartleggingsarbeidet har kommunen blant annet søkt bistand hos eieren av Eggemoen flyplass.

Avinor gjennomførte en vurdering av mulighetene i 2012. De anslo bygging av lufthavn til cirka 530 millioner kroner, og en årlig drift på 28 millioner kroner. Avinor anbefalte at Kautokeino ikke ble oppgradert til regional lufthavn.

  • IATA: QKX
  • ICAO: ENKA
  • Banelengde: Cirka 1200 meter, grusdekke

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.