Kautokeino-kofta
Kautokeino-kofta
Av /Norsk bunadleksikon.
Kautokeinokofta

Kautokeinokofta er den samiske kofta som er rikest dekorert. Her ser vi for eksempel de brede ermemansjettene som er satt sammen av klede i ulike farger.

Kautokeinokofta
Av /Norsk bunadleksikon.
Nysydd kautokeinokofte av «gammel» modell

Nysydd kautokeinokofte av «gammel» modell. Både dekoren på ermene og kanten (holbien) nede på kofta er langt enklere enn på kofta som brukes i dag. Heller ikke er kofta nedenfor beltet plissert, slik vi ser på bildet nedenfor.

Nysydd kautokeinokofte av «gammel» modell
Av /Norsk bunadleksikon.
Moderne samiske søljer
Moderne samiske søljer
Av /Norsk bunadleksikon.
Tradisjonelle klær i Karasjok på slutten av 1800-tallet

Tradisjonelle klær i Karasjok på slutten av 1800-tallet. Luer og votter med tradisjonelle mønstre. Luenes fasong har endret seg. Fotografiet er antakelig tatt ca 1882.

Tradisjonelle klær i Karasjok på slutten av 1800-tallet
Av /Universitetsbiblioteket i Bergen.
Finpels av hvitt reinkalvskinn

Skinn til klær har i samisk tradisjon vært det vanligste både til vinter- og sommerplagg. Samene har brukt skinn som hovedmateriale mye lenger inn i vår tid enn andre folk ellers har gjort i Norge. Pelsen eller pesken har samme snitt som kofta. Ved hjelp av en splitt i halsåpningen kan man få pelsen av og på. Det at pelsen ikke har åpning foran, gir skinnplaggene ekstra gode egenskaper til å holde på varmen. Her ser vi det man kan kalle en finpels som er sydd av hvitt reinkalvskinn.

Finpels av hvitt reinkalvskinn
Av /Norsk bunadleksikon.
Kvinne med pesk og skinnvotter fotografert sist på 1800-tallet
Kvinne med pesk og skinnvotter fotografert sist på 1800-tallet
Av /Universitetsbiblioteket i Bergen.
Kautokeinokofta

Ryggen på mannskofta er rikt dekorert med ulike band og lisser av klede. Lua er en vinterlue med lange band av silke. Før var bandene av klede i ulike farger. Lærbeltet er dekorert bl.a. med runde sølvknapper.

Kautokeinokofta
Av /Norsk bunadleksikon.
Kautokeino

Bruden har brudekrone med mye sølvdekor. Bak på brudekronen eller brudeluen er det påsatt silkeband som henger nedover ryggen. Kvinnene har silkesjal som foran er dekket med et stort antall søljer. Det brukes også muffer til å beskytte hendene mot kulden; disse er gjerne pyntet med ulike søljer. Brudgommen bærer et hvitt tørkle som går rundt nakken, i kryss foran og under beltet, og som har firkantede sølvknapper. Mennene bruker vanlig herrelue med silkeband.

Kautokeino
Av .
Kautokeino

Bruden har brudekrone med mye sølvdekor. Bak på brudekronen eller brudeluen er det påsatt silkeband som henger nedover ryggen. Kvinnene har silkesjal som foran er dekket med et stort antall søljer. Det brukes også muffer til å beskytte hendene mot kulden; disse er gjerne pyntet med ulike søljer. Brudgommen bærer et hvitt tørkle som går rundt nakken, i kryss foran og under beltet, og som har firkantede sølvknapper. Mennene bruker vanlig herrelue med silkeband.

Kautokeino
Av .
Brudepar fra Kautokeino

Brudekronas eller brudeluas form er spesiell og skiller seg mye fra dagens brudekrone.

Brudepar fra Kautokeino
Av .
Brudepar fra Kautokeino

Brudepar fra Kautokeino med nysydde drakter, men i gammel stil. Brudekronas eller brudeluas form er spesiell og skiller seg mye fra dagens brudekrone.

Brudepar fra Kautokeino
Av .
Pesk

Kvinnen har på seg vanlig pesk; legg merke til ermmansjettene som er dekorert med kledesremser i tunger. Mansjettene kunne man skifte når de ble slitt og sparte således skinnpesken for lengre tids bruk. Hodeplagget med tørkle over, var vanlig den gang. Bildet er fra slutten av 1800-tallet.

Pesk
Av /Universitetsbiblioteket i Bergen.
Pesk

Mennene har på seg brukspesker som bærer preg av slitasje (slitte pesker kalles muodda). De bærer tradisjonelle vinterskotøy, skaller og skinnbukser, bellinger med hårene ut. Vesken (på personen til høyre), som vanligvis blir oppbevart innenfor pesken (eller kofta), var til oppbevaring av verdisaker, men også for pipe og tobakk.

Pesk
Av /Universitetsbiblioteket i Bergen.
Jente med finpels og lue av kjeskinn
Jente med finpels og lue av kjeskinn
Av .

Kautokeino-kofta er i dag den mest fargesprakende av koftene i hele Sàpmi (Sameland). Grunnmønsteret og plasseringen av dekoren kan spores langt tilbake i tid, men som med andre folkedrakter har nye materialer blitt tatt i bruk og tilpasset for drakten. Ulike syere og duodjiutøvere (duodji er navnet på det samiske håndverket) har tilført koftene individuelle detaljer, og slik har tradisjonen blitt holdt levende. Kautokeino-kofta har også, i likhet med andre drakttradisjoner fulgt moter både hva gjelder lengde, vidde og dekor.

Kautokeino-kofta, som består av både en vinter- og en sommerdrakt, ble fra gammel tid sydd av skinn og dekorert med tilgjengelige materialer: påsydde skinnbiter, snorer av skinn, glimmer, bein eller horn. Etter hvert ble andre dekorasjonsmaterialer som messing, sølv og gull, tilgjengelig. På begynnelsen av 1500-tallet blir kofta beskrevet i tekstkilder, og bilder fra 1700- og 1800-tallet viser kofter sydd av hjemmevevd og tovet vadmel (Sophus Tromholt, 1858). Senere ble materialer som klede, bomull og ulike syntetiske stoffer brukt.

Kautokeino-kofta er i dag dekorert med tynne og brede band, lisseband (band med én rett og én bølgete kant) og kroklisser (band som er bølgete i begge kantene). Det er vanlig tradisjon å klippe kledebiter i tunger og applikere dem på koftekanten (holbien), eller bruke bitene som dekor der det måtte passe. Applikeringen skjer ved at klede i ulike farger syes oppå hverandre. Denne dekormetoden har gått mye tilbake, for i dag finnes det et stort utvalg av ferdige band, og dessuten har koftekanten vokst i lengden. Når koftekanten øker i lengden, blir bølgevirkningen enda sterkere nederst på kofta. Men også bredden på holbien har variert; rundt 1970 var det ikke uvanlig å se holbier med en bredde på 25 cm. I dag er koftekanten som regel en god del smalere.

Stilisering av kautokeino-kofta

Brudepar fra Kautokeino, ca. 1892

Brudepar fra Kautokeino, ca. 1892. Kolorert litografi etter samme foto. På hodet har bruden en brudelue dekorert med sølvknapper og løv, og sjal med sølvkjede utenpå. Hun har også på seg et sjal formet som en muffe for å holde hendene varme. Kofta er i bomullsstoff med striper, nederst er det påsydd en kant (holbi). Brudgommen har på seg et karakteristisk tørkle som går rundt nakken og i kors foran; dette er en tradisjon som fortsatt er levende. Begge har på seg kommager tilpasset en overgangstid.

Brudepar fra Kautokeino, ca. 1892
Av /Universitetsbiblioteket i Bergen.

På 1950- og 1960-tallet begynte en formalisering av Kautokeino-kofta, og da ønsket lærere, kursledere og husflidskonsulenter at kofta skulle ha elementer det på forhånd var fastsatt formen på. De ønsket for eksempel at den skulle dekoreres med applikerte klederemser og lisser av ulike farger. Kledene var klippet i tunger, mens kroklissene kunne være sydd i sikksakk eller i rette linjer. Denne dekorasjonsformen ble imidlertid forkastet av de lokale duodjiutøverne og tradisjonsbærerne, som arbeidet hjemmefra og satte sammen ulike kroklisser og bånd, og dermed skapte sine egne border som dekor. Bordene var ofte påvirket av regnbuens farger og form, og av de praktfulle fargene i naturen til alle årstider. I dag har mye av kunnskapen om hvordan farger settes sammen til en harmonisk og vakker bord gått tapt. Den uskrevne regelen om at fargene skal settes sammen som kontrast til hverandre, samtidig som helheten skal danne et harmonisk uttrykk, er i ferd med å bli borte. Dekoren på draktene oppe eller på kanten nede (holbien), eller bordene for øvrig, preges i dag mye av sølv og hvitt. Selv om det nå er tendenser til at moten med bred dekor på holbien er gått tilbake, vil det ta tid før det igjen oppnås den harmoniske fargebruken på koftenes dekor som de tidligere hadde.

De samiske draktene har primærsnitt. For å få til en vidde som gjør kofta til et behagelig og praktisk plagg er det fra nederkant til midjen satt inn noen kiler mellom hoveddelene (Oalit). Et ferdig plagg kunne av den enkelte utøver gjenkjennes på form, fargesammensetning og type søm av dekordetaljene. Dekoren og formen kunne si noe om hvilken familie som hadde sydd plagget. Mye av de individuelle kjennetegnene på koftene er blitt borte i dag fordi border og dekor ofte blir for like hverandre. Men det finnes fortsatt mange som holder på tradisjonen om å sette sitt personlige preg på kofta. Det hersker ikke en fullstendig frihet i utformingen av en folkedrakt, det trengs en grunnleggende forståelse av drakttradisjonen, og det individuelle særpreget må utføres innenfor bestemte rammer som må læres.

Koftene i Kautokeino er plissert fra kanten nederst og opp til midjen. Muntlige kilder forteller at damping av koftene begynte på begynnelsen av 1900-tallet, og at det var Inga Katrine Siri Balojærvi som først begynte med dette. I dag har mange utviklet presseapparater spesielt til dette.

Kautokeino-kofta er svært lik koftene som brukes i Inari/Enonteko-området i Finland og over til finsk Karesuando. Det var som kjent ikke riksgrenser her før i 1751, og samene levde som nomader i disse områdene uten grenser. Det er usikkert om de samiske draktskikkene bærer preg av dette. Det kan være at en region med slektsgrenser kan være en av årsakene til at det bæres felles grunndrakt på begge sider av grensen til Enontekio i Finland og Kautokeino i Norge. I Inari-området i Finland mot Enontekio finnes det en beslektet variant av den opprinnelige Kautokeino-drakten. Denne blir kalt vuohču gakti (Vuohču-kofta etter stedsnavnet Vuhču). Det er ellers fire forskjellige drakter i dette området, blant annet den skoltesamiske drakten som har sin utbredelse i Sevetjärvi ved Enare.

Kvinnedrakten og tilbehøret

Nylaget kvinnelue
Nylaget kvinnelue
Av /Norsk bunadleksikon.

Kvinnedrakten består av kofte (gàkti), som er sydd av klede av ull eller av tynnere stoffer, og med forskjellig tilbehør. Hodeplagg (gahpir), belte (boagan), silkesjal med frynser, vevet ullsjal med frynser, strikkede votter (girjefáhcat) i ulike mønstre og pelsvotter (gisttat) av reinskinn. Om vinteren brukes ofte skaller (nuvttohat) som fottøy. Bellinger som er en form for leggskinn som går fra nederst på leggen og helt opp til øverst på låret, kalles også bittut. Skallene festes til leggen med skalleband som er surret rundt skaftet (ruojas) på skallen nederst ved ankelen. Om sommeren brukes kommagerázehat), håndsydde sko av kuhud eller fabrikkproduserte sko. Den fabrikkproduserte skoen er utviklet i nyere tid, og er nokså lik kommager (čázehat). I 1960- og 1970-årene var det dessuten moderne å bruke bieksu, som er en samiskformet sko av lær med høye skaft. Mange bruker også gummistøvler til drakten. I dag bruker kvinnene vanlige strømpebukser som del av bekledningen. I tidligere tider ble det om sommeren ofte brukt stoff- eller nappaskinnsbellinger (liidnebittut sistesearat).

Kvinnekofta (nissongàkti)

Kofta klippes i primærsnitt. For å gi vidde til kofta settes det i kiler nedenfra og opp til midjen. Ryggen klippes i seks deler med et bærestykke på hver skulder. Bakstykket og framstykket festes på dette bærestykket. Ermene festes på bærestykket og nedover langs sidene. Kofta dekoreres med band langs de øverste sømmene, både foran, bak på skuldrene og på ryggen. Nederst på kofta festes en kantdekor (holbi), og ytterst på ermene er det en mansjett (soadjegeahči). Koftekanten nede og ermemansjetten er begge sammensatt av klede i ulike farger, påsydd kroklisser og band. Til sist plisseres kofta fra midjen og ned.

Historiske kilder (Knud Leem, 1767) viser at også kvinnene den gang hadde krage på kofta, men denne kragen er borte nå, mens mennenes kofte fortsatt har en stående krage rundt halsen på kofta.

Tidligere ble det brukt et bringeklede (raddeliehppi) under kofta foran på brystet. Dette var formet som en lomme, som kunne festes bak på nakken under kofta. I denne lommen ble verdisaker oppbevart. Den var sydd av stoff eller klede, men fra gammelt av ble den antagelig sydd av skinn.

Vevd belte

Kvinnebeltet (boagan) besto tradisjonelt av et mønstervevd band av garn dekorert med ei spenne av horn (boagancaggi), som beltet ble festet sammen med. En bærering (guottehat) av messing eller horn ble festet i beltet. Der hadde kvinnene hengende kniv, nøkler og sysaker blant annet.

Belte av lær

Det er også tradisjon at gifte kvinner bruker lærbelte med firkantete sølvknapper, mens ugifte bruker runde knapper på beltene sine. Knappene blir ofte forgylt. I enden av konebeltet er det festet et endestykke (boagangeahči). Endestykket var laget av sølv forgylt med gull. I Kautokeino var det kun gifte kvinner som ifølge tradisjonen hadde endestykke på beltet. Enden av beltet festes med et fletteband med dusk eller sølvkjede med anheng. Beltet for ugifte var enklere; det hadde runde knapper og gjerne med hengende «løv» festet i knappen.

Kautokeinokofta

Kvinnebelte i lær med firkantete sølvknapper, et symbol på at kvinnen var gift. Også det forseggjorte endestykket på beltet ble tradísjonelt brukt av gifte kvinner.

Kautokeinokofta
Av /Norsk bunadleksikon.

Kvinnelue: hornlua (čoarvegahpir)

Hornlue

Hornlue (gammel) fra Kautokeino bygdetun/Guovdageainnu Giisillju.

Hornlue
Av /Kautokeino bygdetun.
Hornlue

Hornlue (gammel). Innlevert til Tromsø Museum fra Kautokeinoområdet.

Hornlue
Av .

Opp gjennom tidene har kvinnene brukt ulike hodeplagg. En av de eldste luene er hornlua (čoarvegahpir), som ble brukt tidlig på 1750-tallet og ca. hundre år framover. Lua får sin karakteristiske fasong av et uthult stykke tre som er hornformet, og som ble lagt inn i luas øverste del. Lua er av ullstoff, i rød eller blå farge, og har et vevd mønsterband surret over på framsiden. På hornlua er det påsydde knytteband av silke (gaibattit). Ifølge konservator og museumsbestyrer Alf Isak Keskitalo gikk hornlua ut av bruk rundt 1860. Et eksemplar av hornlua finnes på Kautokeino bygdetun. Historiske kilder forteller at det var kristendommen, via læstadianismen, som satte forbud mot å være overstaselig pyntet (goargat), og dermed sluttet kvinnene å bruke hornlua. Lua i seg selv var praktfull, og det virker som om kvinnene bar den med stolthet. Skoltesamene har lignende kvinneluer, men hos dem er luene dekorert med perler.

Kvinnelue: utenpålue (skupmot)

Skupmot er en utenpålue for kvinner og var mye brukt før i tiden, særlig som beskyttelse mot kulde, vær og vind. Lua satt tett inntil hodet som en kyse, dekket nakken og ørene og var bundet fast under haken. Dette hodeplagget var et ytterplagg som var sydd av ullstoff og dekorert med band. Lua ble sydd etter samme prinsipp som kvinnelua som brukes i dag til Kautokeino-drakten. Forskjellen er at skupmot har stående mønster på dekoren rundt hodet (stáhppejuvvon).

Kvinnelue som brukes i dag (nisson gahpir)

Kvinnelue, gammel modell, i ny design
Kvinnelue, gammel modell, i ny design
Av /Norsk bunadleksikon.

Kvinnelua som brukes i dag, er sydd av rødt klede dekorert med band, kroklisser og lisseband. Pullen består av et stykke stoff som er rynket. Pullen er sydd til et stykke fast stoff som er ca. 10 cm bredt, og syes så sammen i kortsiden (bak på lua) etter mål av hodets diameter. Dette hodestykket (reatka) er det som bestemmer luas størrelse. Reatka blir dekket til med ulike band som er sydd på fra øvre kanten av lua, og på denne dekoren monteres hovedbandet (ravda). Så monteres ørelappene (belljosat), og på disse festes kroklisser og lisseband. En klederemse (niehkkelá~d~di) syes på ørelappene og rundt bak på lua. Deretter monteres pannestykket (gállola~d~di), som rynkes i nederkant, rett over pannen. Til sist festes et lisseband (speallavearka) for å holde rynkene stabile over pannen. Lua knyttes sammen med knytteband som er festet ytterst på ørelappene. I tidligere tider ble lua også laget av blått eller grønt ullstoff.

Tørkle (liidni)

Til drakten brukes et tørkle, som kan være i ulike farger. De mest vanlige stoffene er bomull, silke eller syntetiske stoffer. Det kan kjøpes tørklær med ferdige frynser, men frynsene kan også settes på etterpå og knyttes med flere rader med knute. Fargen og lengden på frynsene bestemmes av den enkelte. Knyttingen går fra tre til seks rader rundt tørkleet. Et tørkle brukes ofte under et ullsjal.

Ullsjal (ullošále)

Ullsjalene veves tradisjonelt hjemme på fireskaftet flatvev. Sjalene er av tynt ullgarn som er satt sammen i rutete mønster av primærfarger. Bunnfargen er rødt med renninger av andre primærfarger. Ullsjalene har en lang tradisjon og brukes både til kofta og til pesken. I nyere tid har det også kommet sjal vevd i vaffelmønster.

Ullvotter (girjefáhcat)

Det brukes to ulike vottevarianter til Kautokeino-kofta. På den ene varianten (girjefahcat) går mønstrene rundt hele votten, også rundt tommelen, på den andre (ávžži) er det mønster bare på yttersiden av votten. Det brukes også en tredje vottevariant som er uten mønster og av grått eller naturfarget ullgarn.

Pelsvotter (gistat)

Pelsvottene er sydd av skankeskinn av rein. Vottene til penbruk ble ofte sydd av hvitt skinn, skaftet på votten var dekorert med klede, kroklisser, lisseband. Dekoren kunne også bestå av applikert klede i forskjellige farger. Ifølge muntlige kilder kunne dekoren også bestå av perler, i tillegg til sølvknappen som vottene ble festet sammen med når de ikke var i bruk. Hverdagsvotten (gista) ble sydd av vanlig mørkt eller lyst pelsskinn. Tidligere ble pelsvotten mye brukt som arbeidsvott. Pelsvotten var fôret med pelsfôr øverst i skaftet. Selve votten var ufôret, men inne i votten ble det brukt sennegress som isolasjon eller gress med en spesiell, god lukt (háisuoinnit). Det er ingen større forskjell på barne-, herre- og damepelsvotter.

Kep (njalfahtta)

Kep, som opprinnelig er et engelsk ord med betydningen en kappe som dekker skuldrene, var opprinnelig av ulveskinn eller annen pels, og ble brukt av kvinner på samme måte som ullsjal benyttes. Pelskepen er utformet med en «krage» som beskytter halsen og henger ned over skuldrene. Njalfahtta er tradisjonelt et kvinneplagg uten hette, og syes i dag av vadmel eller klede. Luhkka er navnet på mennenes kep.

Brystklede (raddeliahppi)

Brystkledet, som dekker en del av brystet innenfor kofta, er sydd som en lomme festet med en knapp bak på nakken. Det kunne være dekorert øverst i halsen. Det har vært ute av bruk lenge, men har i de siste årene blitt tatt opp igjen som dekor i halsen i en fornyet tradisjon. Det nye brystkledet er ganske lite og lages av hvitt stoff dekorert med perler. Det tradisjonelle brystkledet hadde en lommefunksjon, for eksempel til oppbevaring av verdisaker. Tradisjonelt ble brystkledet brukt både av menn og kvinner.

Vinterskotøy

Om vinteren brukes skaller sydd av hodeskinn hos rein (gálssohat) og skaller sydd av skankeskinn (nuvttohat) på reinsdyr. På skallene vender alltid pelsen utover. Det har også vært brukt skankeskinn av ku (riehtehat). Tradisjonelt har vinterfottøyet en tupp foran, noe som også var praktisk for å holde på plass skiene. Dette er beskrevet i den eldste litterære kilden vi har til samenes historie, nemlig Tacitus’ beskrivelse av fenni (som tolkes til å være et navn på folkene som bodde langt oppe i nord) i hans verk Germania fra 98 e.Kr. Materialet til skallene er satt sammen på en ganske avansert måte. Tilskjæring av mønsterdelene og tilpasning av hårretning er nøye valgt med hensyn til form. For eksempel er hårenes retning på sålene tilpasset slik at fottøyet ikke skal bli for glatt. Hårene på den bakre halvparten av sålene peker forover, mens hårene på den fremre halvparten peker bakover. Fottøyet er like aktuelt i dag, med sine gode bruksmessige egenskaper og høye bruksverdi.

Det finnes mange typer skaller og skaller som skal brukes til fest eller til bryllup dekoreres mer enn skaller til hverdagsbruk. Fargen på skallene varierer etter fargen på skinnet, og det finnes like mange farger på skallene som det finnes fargenyanser i dyrepelser. Rein som slaktes tidlig på høsten gir tynnhåret pels, mens rein som slaktes på vinteren gir tykk pels.

For å gjøre skallen varm legges det i sennegress etter en nøye utviklet teknikk. Sennegress som innlegg i skoen gir god isolasjon og varme, er behagelig å gå med og tar opp fuktighet og svette fra foten. Sennegress vokser langs bekker og innimellom vierkratt ved tjern og vann i skogen. Gresset blir skåret, bearbeidet og tørket. Sennegress brukes som innlegg både i vinter- og sommerfottøy. Tradisjonelt ble det ikke brukt sokker på føttene, kun sennegress som innlegg i skoene.

Skaller sydd av hodeskinn eller skankeskinn

Om vinteren brukes skaller sydd av hodeskinn eller skankeskinn av rein; pelsen er alltid ut. Tuppen foran var praktisk for å holde skiene på plass. Hårenes retning på sålene er tilpasset slik at fottøyet ikke skal være glatt; på den bakre halvparten peker hårene forover og på den fremre halvparten bakover. Skallene som vinterfottøy er like aktuelt i dag, med fantastiske egenskaper og stor bruksverdi.

Skaller sydd av hodeskinn eller skankeskinn
Av /Norsk bunadleksikon.

Mannsdrakten og tilbehøret

Det er ingen prinsipiell forskjell på kvinnedrakten og mannsdrakten når det gjelder den historisk utviklingen i snitt og materialer. En forskjell er imidlertid at kvinnedrakten kan lages i et større utvalg av materialer, som stoff med glitter og fløyel.

Mannsdrakten består av kofte (gàkti), som er selve plagget, sydd av ensfarget ullstoff/klede. Noen syr også mannskofter av tynnere blått, ensfarget stoff. Tilbehøret består av hodeplagg (gahpir), belte (boagan), tørkle eller halsduk med frynser, strikkede votter i ulike mønstre (girjefáhcat) eller pelsvotter (gisttat) av reinskinn. Om vinteren brukes fottøy som skaller (nuvttohat) eller «gallohat», en type som brukes lite i dag. Bellingbukser (gálssohat) brukes sammen med skaller surret til leggen med skalleband. Skalleband er surret rundt skaftet (ruojas) på skallen nederst på leggen og ankelen. Om sommeren brukes kommager («čázet») håndsydd av kuhud eller en fabrikklaget sko. Denne skoen er utviklet etter formen på kommager. I 1960- og 1970-årene var det også moderne å bruke bieksu, sko av lær med høye skaft. Mange bruker også gummistøvler til drakten når det trengs. Mennene bruker vanlige stoffbukser eller bukser av sisti (sisttehat), som er sydd av nappaskinn av reinsdyr. Om vinteren brukes det pelsskinnbukser (gálssohat) til finere bruk. De som oppholder seg i fjellet, bruker bellingbukser til daglig.

Mannskofta (dieavddogákti)

Kofta klippes i primærsnitt, og den får nok vidde ved å sette inn noen kiler nedenfra og opp til midjen. Ryggen klippes i fire deler med et bærestykke på hver skulder. Bakstykket og framstykket festes på dette bærestykket. Ermene festes også på bærestykket og nedover langs sidene. Kofta dekoreres med band på sømmene oppe foran, bak på skuldrene og på ryggen. Kragen festes på og kantes med klede rundt hele halsåpningen med splitten foran. Nederst på kanten festes holbien, og ytterst på ermene (soadjegeahči) festes en remse sammensatt av klede i ulike farger, påsydd kroklisser, lisseband og band. Til sist plisseres kofta oppover til beltet. Herrekofta går til ovenfor knærne. Kofta har opp gjennom tidene variert i dekoren, mens lengden på kofta har vært stabil. I halsen lukkes kofta med ei spenne av sølv eller horn.

Belte

Beltet er av lær i forskjellige farger og dekorert med maljer. Tidligere brukte også mennene vevd belte til finbruk og svart lærbelte med spenn til hverdags, mens til festbruk hadde de et bredere lærbelte med knapper. I senere tid er det blitt vanlig at også gifte menn bærer belte med firkantete knapper av sølv eller forgylte knapper og et endestykke av sølv (boagangeahči). Ugifte menn bærer fortsatt belte med runde knapper. Tradisjonelt skal ikke ugifte bruke endestykke på beltet. Tuppen på beltet festes med et fletteband med dusk eller sølvkjede med anheng. Endestykket er laget av sølv og har en rundformet tupp i enden. På tuppen er det laget et feste hvor det settes på et kjede eller et flettet band. Endestykket festes ved hjelp av bandet, som så surres rundt en knapp på beltet.

Mannslue (šávká)

Tradisjonelt har mennene både sommer- og vinterlue (šávká). Lua har en spesiell, stjerneformet pull med fire oppstående «tupper» eller «hjørner» som stikker ut til sidene.

Vinterlua er fôret med bomullsstoff og er fylt med dun innvendig for å holde stjerneformen oppreist. Historiske kilder forteller at lua også ble brukt som hodepute. Lua har en svart kalveskinnsremse (viergi) rundt hodet som er dekket med en bred bord av klede, påsatt kroklisser og band (šávkála~d~dit). I sidesømmen er det festet silkeband blandet med klederemser (gahperdiehpit). Remsene henger nedover ryggen helt ned til beltet. Nederst er lua kantet med hvitt skankeskinn av reinkalv. Av praktiske hensyn er lua lite i bruk i dag.

Sommerlua er stort sett tilsvarende vinterlua, men mye enklere. Den er ikke som vinterlua dekorert med så brede border av klederemser, og heller ikke fylt med dun. Historiske kilder viser til at det tidligere også ble brukt andre farger enn grått og blått, som er de vanlige fargene i dag.

Halsduk/tørkle (čeabetliidni)

Halsduk (čeabetliidni) er et tørkle, som kan være i forskjellige farger. Tradisjonelt brukte menn tørkle som var sydd dobbelt på hver av endene, slik at det ble lommer hvor det kunne oppbevares småting og verdisaker.

Bellingbukse (galsohat)

Vinterbuksene for menn er av nappaskinn (sisti). Leggene (gallsåhat) er sydd av svart leggskinn (gapmasat), og nederst er det et rødt klede (galsotnjalbmi) festet på skinnet, som ble brukt til å få en tett overgang mellom bellingene og skallene eller fottøyet. Kledestykket (gálssotnjálbmi) kan være både med og uten dekor. Tidligere ble det brukt vadmelsbukser (fiehtarbuvssat) under bellingene.

Tradisjonelt ble mennenes sommerbukser (sistehat) laget av avhåret, barket og garvet reinskinn eller vadmelsbukser. I dag bruker mennene både skinnbukser og vanlige bukser av mørkt stoff.

Vinterskotøy

I likhet med kvinnene bruker også menn ulike typer skaller (se beskrivelsen ovenfor).

Uværskappe for menn (luhkka)

Mennene har tradisjonelt også brukt en kep, en uværskappe som også hadde hette og som beskyttet hode, hals og skuldre mot regn og vind. Tradisjonelt ble den sydd av hjemmevevd vadmel i hvit eller grå farge. Mens kvinnenes uværskappe er uten hette (njalfahtta), har altså mennenes kappe en hette og kalles luhkka.

Skinn som materiale for klær

Skinn til klær har i samisk tradisjon vært det vanligste både til vinter- og sommerplagg. Samene har brukt skinn som hovedmateriale mye lenger inn i vår tid enn andre folk ellers har gjort i Norge. Det finnes flere betegnelser for skinnplagg som har vært brukt eller fortsatt er i bruk. Derfor finnes det flere plagg utviklet av skinn og tilpasset for de klimatiske forholdene i de arktiske strøkene.

Pelsen har samme snitt som kofta. Pelsen taes av og på ved hjelp av en splitt i halsåpningen. Det at pelsen ikke har åpning foran, gjør at dette plagget holder ekstra godt på varmen.

Beaska (pels eller pesk) er enten hverdagspels eller finpels, og syes av hvitt eller svart reinkalvskinn. Ved kysten og på sjøen var det vanlig å bruke fåreskinnspels.

Muodda (hverdagspels) betegner en brukspesk sydd av vanlig reinkalvskinn og brukes til hverdags.

Idjagozan (gjeterpels) er av tykkhåret vinterpelsskinn ble gjerne også brukt som ytterpels i ekstrem kulde.

Dorka (innerpels) har håret vendt innover og er gjerne sydd av spesielt mykt skinn som nærmest er dunet, gjerne skinn fra halvt år gamle reinkalver. Ved kysten ble det også brukt innerpels av fåreskinn.

skitnamuodda (velbrukt skinn«kofte») er alt håret falt av, eller den er sydd av nappaskinn med kjøttsiden ut.

Drakter for barn

Barn har stort sett samme slags drakter som voksne, men med mindre dekor. Det er kun luene som er spesielle for barn.

Guttene bruker en lue (dávgegahpir) med ørelapper og med en dusk oppe på hodet. Lua er sydd av klede og dekorert med band. Lua har et pannestykke som går ned til øreklaffene.

Barn bruker vadmelsbukser med trekanthull i skrittet (fáltebuvssat). Åpningen har et snitt som gjør at den lukkes av seg selv. Dette er en praktisk foranstaltning, også på bukser for voksne, som også har vært brukt i det norske samfunnet. På denne måten kunne barnet lett gjøre fra seg uten å gjøre i buksa eller tisse på seg.

Jentene bruker samme type lue som guttene. Den ligner en kyse (gahpir), og er uten dusk, eller særlig annen dekor. Lua er fôret med flanell.

I tillegg til disse luene finnes ulike luer av kjeskinn (gihccenáhkki), og av reinkalvskinn (miessenahtgahpir).

For å verne seg mot myggen ble det i tillegg sydd mygghetter (čuoikaluhkka).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg