Faktaboks

Karl Edvard Korseth
Født
1922, Oslo
Død
2007
Portrettbilde
Karl Edvard Korseth
Portrettbilde
Av .

Karl Edvard Korseth var en norsk designer og interiørarkitekt. Han formga møbler for produsenter som LK Hjelle, Hj. Brunstad, P. I. Langlo og Aandal Møbler.

Karl Edvard Korseth vokste opp i Oslo i en møbelinteressert familie. Faren Petter Korseth jobbet med å tegne møbler, blant annet for Jens E. Ekornes.

Utdannelse

I 1942 søkte Korseth om opptak til Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Der begynte han høstterminen 1942 i Frihåndsklasse 1 under overlærer Johan Sirnes.

Allerede etter et halvt år gikk han lei av undervisningen og studerte komposisjon og arbeidstegninger under interiørarkitekten Viggo Berg. I tillegg hadde han Thorbjørn Lie-Jørgensen og Arne E. Holm som lærere. Etter hvert begynte Korseth i Treklassen, der arkitekten Arne Korsmo var overlærer.

På tross av materialknapphet og uroen under andre verdenskrig var skolen et kreativt miljø. Flere av Korseths klassekamerater ble fremragende møbeldesignere og interiørarkitekter, blant andre Torbjørn Afdal, Bjørn Engø, Torbjørn Bekken, Jan Lunde Knudsen, Frank Reenskaug og Kåre Skjæveland. Til diplomoppgaven i 1946 leverte han flere gode tegninger.

Etablerer eget firma

Stol
Karl Edvard Korseths Easy ble laget til egen forretning. Tegnet i 1945 og i produksjon fra 1946/1947.
Stol
Av .

Etter at Karl Edvard Korseth var ferdig utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, etablerte han møbelforretning i Teatergata 8 i Oslo. Der solgte han i hovedsak egentegnede møbler. Armstolen Easy i furu og gjordbånd var inspirert av både Alf Sture og svensken Bruno Mathsson. Omkring 1952 byttet forretningen navn til Kekko møbler. I 1958 oppløste Korseth firmaet.

Utstilling på Kunstnernes Hus

I 1949 var Karl Edvard Korseth en av deltakerne på Kunstnernes Hus under utstillingen «Sett og usett». Blant Korseths prototyper var en spesialkonstruert gulvradio av David Andersen Radio AS. I tidsskriftet Aktuell ble den omtalt som en pussig liten radiovugge. Sammen med radioen var en stol i stålbolt og et enkelt skrivebord nokså radikale. Uttrykket var minimalistisk og redusert for detaljer. Skrivebordslampen med buet skjerm viste til japansk påvirkning.

Samarbeid med Thorbjørn Rygh

Sammen med industridesigner Thorbjørn Rygh deltok Korseth i Aftenposten og Oslo Møbelhandlerforenings interiørarkitektkonkurranse i 1953. Oppgaven var å lage den beste planløsningen til arkitekt P.A.M. Mellbyes «kjernehus» og forslag til nye møbeltyper. Vinner av konkurransen var Aase Lørup Jørgensen, mens Korseth og Rygh ble premiert for stolen Far til to, og et spisebord med samme navn.

H-55 og Form og Hjem

Karl Edvard Korseths interiør fra utstillingen Form og HjemKunstnernes Hus i 1955

Den viktigste skandinaviske mønstringen i 1950-årene var boligutstillingen H-55 i svenske Helsingborg i 1955. Korseth var ansvarlig arkitekt for den norske utstillingen. Også der utstilte LK Hjelle flere av hans modeller, som lenestolen Texas og en sofa i ullstoff fra Sellgren & Co. Korseths bokseksjon Libra for Aandal Møbler vakte stor interesse, deriblant fra et nederlandsk firma som ønsket å lisensprodusere den. Det samme firmaet ville også forhandle Texas.

Korseths interiør til utstillingen Form & Hjem på Kunstnernes Hus i 1955 var spennende og av høy kunstnerisk kvalitet. Et annerledes grep var den åpne peisen, plassert midt i rommet, med røykrør gjennom taket. Rundt peisen var et buet bord flankert av tre stålrørstoler med sete og rygg i skumplast trukket i ulikfarget stoff. Langveggen var med en japanskinspirert vegg.

Samarbeid med O.P. Rykken og andre

Sybord
Sybordet Synnøve av Karl Edvard Korseth. O.P. Rykken & Co, cirka 1955.
Sybord
Av .

For møbelprodusenten OP Rykken & Co. formga han en rekke sybord. De fikk et meget stort nedslagsfelt. Noen av modellene solgte i underkant av 20 år. Nevnes kan den stilfulle modellen Mona med kryssformet forbinding mellom beina. Elegant er stuebordet Sofia med sine vinklede bein og hylle under bordplaten laget av oppspent tråd.

I 1963 tegnet han for P. I. Langlos Fabrikker en stol med ukjent modellnavn. Spesiell er utformingen av armlene som gir inntrykk av å skyte fart fremover. En tilsvarende tematikk brukte han også da han designet lenestolen 345 for Stranda Lenestolfabrikk.

Utenlandske produsenter

Det er noe mindre kjent at Karl Edvard Korseth også tegnet for en rekke danske produsenter, som Skalma, Getama, TopLine, Feldballes Møbelfabrik og Paul Benix Sørensen. Fra 1962 til cirka 1967 tegnet han også en del for det rumenske firmaet Teknoforset Export.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Linder, Mats (2021). Karl Edvard Korseth, Papiret Forlag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg