Karl August Andersen var en norsk cellist og komponist og var i 20 år solo-cellist i Oslo Filharmoniske Orkester. Som komponist ligger Andersens komposisjoner i den neoklassiske stilen.
I 1950 fikk Karl Andersens orkesterstykke «Allegro festivo e canto solenne Norvegese» tredjeprisen på 5.000 kroner ved den utlyste komposisjonskonkurransen i forbindelse ved åpningen av Oslo rådhus. Førsteprisen gikk til Ludvig Irgens-Jensens for «Canto d’omaggio» og andreprisen gikk til Eivind Groven for «Hjalarljod». I 1952 mottok Andersen førsteprisen ved Norsk komponistforenings årlige prisutdeling.
Karl Andersen studerte med K. Lyngaas årene 1915 til 1920, med Hugo Becker (1864–1941) i Berlin fra 1921 til 1922 og igjen i 1924. Musikkteori studerte han i Oslo med Arvid Kleven (1899–1929) og Iver Holter (1850–1941) og i Berlin med Hermann Grabner (1886–1969).
Andersen debuterte som cellist i Universitetets aula i Oslo i 1920 og ble ansatt som andrecellist i Oslo Filharmoniske Orkester i 1924, men overtok stillingen i samme orkester som solo-cellist i 1932 samtidig som han ble medlem av Filharmonisk Selskaps Strykekvartett. Han innehadde stillingen som solo-cellist i hele 20 år, frem til 1962.
Andersen har undervist i cello og i musikkteori. Blant hans lærere i musikkteori finner man en rekke av Norges fremste musikere, så som Ørnulf Gulbransen, Leif Solberg, Kai Angel Næsteby, Kåre Fuglesang, Arne Norvang og Stephan Barratt-Due. Fra 1962 av var Andersen musikkonsulent i NRK.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.