Kari Traa stilte opp for ullvaskemiddelet Milo ikledd sin egen kolleksjon.
Kari Traa i reklame for ullvaskemiddelet Milo.
Kari Traa stilte opp for ullvaskemiddelet Milo ikledd sin egen kolleksjon.
Av /Milo/Lilleborg.

Kari Traa (KT) er et tekstilmerke oppkalt etter freestyle-utøveren Kari Traa. Merket KT selger over hele verden og var i 2021 et av de raskest voksende klesmerkene for sport i Europa.

Det ble startet i 2002 av Skigutane, hvor Kari Traa var en av fire gründere. KT er mest kjent for fargerikt ullundertøy og luer for kvinner og jenter. Etter hvert har merkevaren utvidet til sports- og treningstøy for både innendørs og utendørs aktiviteter. Siden 2017 eies merkevaren av FSN Capital.

Historie

Kari Traa ble en av fire partnere i Skigutane, som ble startet da Hans Engelsen Eide fikk agentur på det kanadiske sportsmerket Bula i 1989. De andre to var Øyvind Lauritzen (medeier i We Norwegians) og Erik Hegbom (daglig leder i KT, Bula og Johaug).

Traa var ikke spesielt begeistret for Bula-luene, som hun måtte bruke i konkurranser. Hun fant derfor måter å pynte luene på slik at de ble mer personlige. I 2002 opprettet Skigutane merkevaren Kari Traa, og de første luene kom på markedet i 2003.

Den første kolleksjonen ble gjort som en test, med 20 000 luer i alt, og disse ble raskt utsolgt. I 2006 begynte merkevaren med undertøy i ull. Fra før av var det mest svart og mørkeblått ullundertøy på markedet, og Eide hadde ideen om at de burde satse på knallrosa ullundertøy. Det lett gjenkjennbare åttebladrosemønsteret var Traas idé, etter inspirasjon fra klokkestreng.

For Traa har kvinners behandling i sport vært et sentralt tema, noe som har ført til kampanjer som Girls Will Be Girls. 95 prosent av de ansatte i Kari Traa er kvinner. Som Vegard Ulvang stilte Traa også opp i reklamer for vaskemiddelet Milo.

Produkter og produksjon

Kampanjebilde «Girls Will Be Girls»
Kampanjebilde «Girls Will Be Girls»

90 prosent av produktene produseres i Kina, 7 prosent i Myanmar og 3 prosent i Egypt (garnproduksjon, strikking og søm). Ullen kommer i hovedsak fra Australia, men også Sør-Afrika og New Zealand. Den er sertifisert mulesing-fri. I 2010 ble det fokus på mulesing i norsk media, og ullens opprinnelse og dyrevelferd ble satt på dagsordenen. I Wastelayer-kolleksjonen brukes avkutt og resirkulerte materialer fra andre produkter, som ikke farges, men beholder gråfargen som fremkommer når fibrene resirkuleres.

Omsetning og eierskap

Active Brands hadde en omsetning på 1,4 milliarder i 2021, og KT representerer omkring halvparten av omsetningen. FSN Capitals, som eier Active Brands, er medeier i 23 bedrifter i Norge og utlandet, og det er Frode Strand-Nielsen som startet oppkjøpsfondet i 1999. KT har 70 prosent av omsetningen utenfor Norge, hvor USA er det største markedet, så følger (i rekkefølge av omsetningsstørrelse) Sverige, Finland, Danmark, Canada, Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike, og Tsjekkia. Island også viktig marked. Active Brands er morselskapet til Dæhlie, Sweet Protection, Johaug, Åsnes, Vossatassar og Bula, ved siden av Kari Traa.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Klepp, I. G. og T. S. Tobiasson (2013). Ren ull, Aschehoug
  • Klepp, I. G. og T. S. Tobiasson (2018), Norsk strikkehistorie, Vormedal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg