Kari Christensen var en norsk keramiker. Hennes porselensarbeider hadde et tydelig, personlig uttrykk.

Christensen ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i 1957–1961. I perioden fra 1962 til 1965 hospiterte hun på billedhuggerlinjen ved Kunstakademiet i København.

Omkring 1965 arbeidet Christensen for en periode ved Den Kongelige Porcelainsfabrik i København. Hun utviklet sammen med flere av firmaets designere Tenera-serien, under ledelse av Nils Thorsson.

I 1966 etablerte Kari Christensen eget verksted i Oslo. Der arbeidet hun først med leirgods, men etter hvert prøvde hun en rekke leiretyper og glasurer. På den internasjonale keramikkbiennalen i Firenze i 1971 mottok hun gullmedalje.

I 1970-årene fornyet hun norsk porselenskunst med løvtynne, uregelmessige gjenstander der naturmotiver var omsatt på en egenartet og personlig måte. Gjennombruddet kom på separatutstillingen i Oslo Kunstforening der hun utstilte porselensarbeider.

Kari Christensen ble innstilt som professor i keramikk ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Da hun var redd for at stillingen skulle gå ut over eget arbeid sa hun fra seg professoratet. I 1980- og 1990-årene ble hun mer skulpturell i sine arbeider og eksperimenterte med ulike brenningsformer.

I 1979 vant Christensen konkurransen om utsmykning i Politihuset, Oslo.

  • Gaustad, Randi og Gunnar Danbolt. Samtidskeramikk: Norsk keramikk fra 1940 til i dag. Dreyer Forlag. Oslo, 1990.
  • Opstad, Jan-Lauritz. En ny bevissthet: Norsk kunsthåndverk 1970-1990. C. Huitfeldt Forlag. Oslo, 1989.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.