Faktaboks

Kari Bing

Kari Bing Stueland

Født
11. oktober 1919, Kristiania (nå Oslo)
Død
7. mars 1997, Bærum
Skål i keramikk
Kari Bing Stueland og Magne Stueland. Skål i keramikk. Utført ved eget verksted. 1950-tallet.

Kari Bing var en norsk keramiker. Sammen med mannen Magne Stueland bidro hun til kvalitetshevingen av norsk keramikk.

Utdanning og utstillinger

Kari Bing studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i årene 1936–1938. I perioden 1938–1939 hadde hun et studieopphold ved Brighton College of Arts for å igjen studere ved SHKS i 1939–1940. Etter utdannelsen hadde hun som så mange unge norske keramikere verkstedpraksis hos Jens von der Lippe (1940–1941).

Eget verksted

I 1941 etablerte hun keramikkverksted i et lite hønsehus på Blommenholm i Bærum. Hun stilte ut keramikk på Drammens Museum i 1943. Sammen med Kåre Berven Fjeldsaa og Sidsel Hartvig Jensen fikk hun her positiv kritikk for arbeidene.

Utstilling i 1946

I 1946 deltok Kari Bing og hennes verksted på en utstilling av keramikk og tøytrykk hos J. von der Lippe Møbler i Oslo. I artikkelen om utstillingen skrev Arnulf Bjørshol at «Kari Bings verksted har ikke mange årene bak seg, men de som arbeider der vet hva de vil. Verkstedet er av den hyggelige typen hvor der er god plass til tre og trang plass til fem, og hvor driften tillater at man kan følge sine impulser temmelig fritt.» Produksjonen ved Bings verksted det første tiåret var variert. Arbeidene var enkle, i lavbrent leirgods med tinnglasur og stemplet dekor, som blomster og dyr.

Samarbeid med Magne Stueland

Keramikksignatur

Kari Bing Stueland og Magne Stuelands signatur.

Keramikksignatur

I 1951 ble Magne Stueland medarbeider på verkstedet, og året etterpå giftet de seg. Han hadde lang erfaring, deriblant fra Ganns Potteri & Teglverk og Aaserud Keramikkfabrikk. Deres første felles mønstring var på utstillingen Norsk Brukskunst i Göteborg og København 1951. Det synes som arbeidsfordelingen den første perioden var slik at hun dreiet og han dekorerte. Etter hvert byttet de på oppgavene.

Ekteparet laget både lavbrent keramikk og høybrent keramikk med chamotte. Keramikken ble ofte glasert i en eller to farger, og fuglen var et tilbakekommende motiv, både som dekor og som skulptur. Etter at mannen døde, fortsatte Kari Bing verkstedet alene.

Hun er representert på Nasjonalmuseet og Museo internazionale delle ceramiche, Faenza.

Signatur

Kari Bings tidligste arbeider ble stemplet «KB» – nærmest lignende et hjerte. Arbeidene til paret ble signert «KB-MS Norway».

Utstillinger

Separatutstilling

  • Forum, Oslo, 1957

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • «Design in Scandinavia», USA og Canada, 1954–1957
  • «Norsk Brukskunst», København, Danmark, 1951
  • Sommerutstilling, Drammens Museum, 1943

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Remlov, Arne (1946). Foran gjenreisningen: en utstilling i Foreningen brukskunst i Oslo, Bonytt, 9-10/1946
  • Clayhills, Harriet (1958). Pottemakere for egen regning, Bonytt, 4/1958

Faktaboks

Kari Bing

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg