Kampala internasjonale lufthavn, Entebbe

Felles sivil og militær lufthavn for hovedstaden Kampala i det østafrikanske landet Uganda. Lufthavnen ligger på bredden av Lake Victoria, ca. 40 km sydvest for hovedstaden Kampala.  

Den første flystripe ble anlagt i området sent i 1928 og det første fly landet der den 17. februar 1929. Britiske Imperial Airways begynte å bruke flystripen som mellomlandingssted for sin rute mellom Sør-Afrika og Egypt i 1932. I 1935 fikk man det første faste dekke av lateritt på flyplassen, etterfulgt av asfalt i 1944/45. Den 10. november 1951 åpnet man igjen lufthavnen etter omfattende utvidelser og i påvente av regelmessig rutetrafikk med jetflyet de Havilland DH.106 Comet.

Entebbe lufthavn var åstedet for en dramatisk episode i løpet av natten mellom den 3. og 4.juli 1976. Den 27. juli samme år kapret to tyske og to palestinske terrorister flyet Air France AF139 (en Airbus A300), som etter avgang fra Tel Aviv skulle via Athen til Paris. Flyet ble dirigert til først å mellomlande i Benghazi, Libya, hvor man fylte drivstoff samt friga de kvinnelige gislene, for så å fortsette til Entebbe med 248 passasjerer og et mannskap på tolv som gisler.

Flyet landet på Entebbe og samtlige ikke-jødiske og israelske gisler ble løslatt av kaprerne. Forhandlinger ble innledet med israelske myndigheter om frigivelse av terrorister som satt i fengsel både i Israel og Europa, hele tiden mens israelerne planla en aksjon med den militære enheten Sayeret Matkal, som førte til frigivelse av samtlige gisler bortsett fra de med israelsk og jødisk bakgrunn, 105 i tallet.

Operasjonen ble ledet av en eldre bror av den nåværende president i Israel, Benjamin Netanyahu. Operasjonen ble iverksatt ved at man om natten, uten lys og i radiostillhet, fløy inn kommandosoldater direkte fra Israel i fire Lockheed C-130 Hercules, på tross av at daværende leder i Uganda, Idi Amin, hadde satt ut vaktposter rundt hele lufthavnen. Selve operasjonen har siden ført til filmatisering i flere omganger.           

Antall passasjerer 2012: 1.23 millioner Rullebane 17 / 35: 3.685 meter Rullebane 12 / 30: 2.408 meter (rullebanens kompassretning dvs. 13 = 130° / 310° ) ICAO: HUEN (kode anvendt av lufttrafikktjenester og luftfartsselskaper i f.m. planlegging av flyginger) IATA: EBB  (kode anvendt i flyselskapenes rutetabeller, booking programmer og bagasje- og fraktforsendelser)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.