Økonomien er knyttet til utnyttelsen av de rike råvareressursene. Jordsmonnet er ikke spesielt næringsrikt, og dajakene praktiserer derfor svedjejordbruk der felter i skogen ryddes for dyrking på skift. For å øke produksjonen, søker myndighetene å oppmuntre til permanent jordbruk, som imidlertid er mer ressurskrevende.
I vest finnes store gummiplantasjer. Også store industrielle oljeplantasjer er etablert på områder hvor det tidligere var regnskog. Landbruket baseres ellers på utvinning av de enorme tømmerressursene i regnskogen. Lengst er hogsten kommet i den østlige delen.
Industrien er lite omfattende og nesten kun basert på foredling av råvareressursene. I øst og sørøst finnes rike mineralressurser. Både kull, olje, diamanter og gull utvinnes. Utenfor kysten av Øst-Kalimantan foregår det utvinning av olje og gass. Senteret for olje- og gassindustriens virksomhet er byen Balikpapan.
Tømmerhogsten og mineralutvinningen har ført til miljøforstyrrelser i regnskogen, og store skogbranner er blitt hyppige. I 1982–1983 ble et areal større enn Buskerud, Telemark og Vestfold til sammen ødelagt av skogbrann.
I Kalimantan er det 18 flyplasser, herunder to internasjonale flyplasser. I Kalimantan er det en 3901 kilometer lang motorvei som stod ferdig i 2016 (Trans-Kalimantan Highway. Southern Route). Elvene er også viktige transportårer. I tillegg til elvehavnen Banjarmasin finnes det sju havner i den vestlige, sørlige og østlige delen av Kalimantan. Det er på det rene at transportsektoren på Kalimantan vil bli styrket i forbindelse med flyttingen av landets hovedstad fra Jakarta til Kalimantan.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.