Kaizen er en strategi for å skape kontinuerlig forbedring av alle aktiviteter og hos alle ansatte i en produksjonsbedrift. Strategien er basert på ideen om at en bedrift kan styrke sin konkurransekraft og oppnå økt lønnsomhet ved å hele tiden søke å forbedre sine produkter, produksjonsprosesser, maskiner og utstyr, samt sine administrative prosesser.

Kaizen er det japanske ordet for kontinuerlig forbedring. Strategien går ut på å skape en organisasjonskultur der de ansatte er opptatt av kontinuerlig forbedring. Dette oppnås ved å organisere aktiviteter som har til formål å forbedre bestemte områder i bedriften.

Kaizen er et sentralt virkemiddel i kvalitetsledelse der Demingsirkelen (planlegg – utfør – vurder – iverksett) er et viktig hjelpemiddel (se egen artikkel om kvalitetsledelse).

Kaizen er også et av fundamentene som Toyota produksjonssystem hviler på.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Strandhagen, J.O., Romsdal, A., Strandhagen, J.W. (2021). Produksjonslogistikk 4.0. Trondheim: Fagbokforlaget.
  • Aune, A. (1996). Kvalitetsstyrte bedrifter, 2. utgave. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg