Yamada var en meget produktiv komponist. Han har etterlatt seg over 1600 komposisjoner, blant disse om lag 600 sanger. Han er påvirket av Richard Wagner og av komponistene ved overgangen til det moderne, spesielt Richard Strauss og Claude Debussy, og tilfører tematikk og stiltrekk fra japansk tradisjon. I noen verker benytter han japanske instrumenter, blant annet lutt-instrumentet sjamisen, ved siden av vestlige instrumenter.
Et sentralt verk er Nagauta-symfonien (1934) som forener et vestlig orkester med den japanske sangtradisjonen nagauta. I symfonien Inno Meiji (1921) kombinerer han det japanske obo-instrumentet hichiriki og andre japanske instrumenter med et stort symfoniorkester. Skrevet for stort orkester er også Maria Magdalena (1918), som er basert på skisser til scenemusikk til Maurice Maeterlincks skuespill av samme navn.
Yamada skrev åtte operaer, hvorav Kurofune («Svarte skip», 1940) har vært den mest spilte. Bakgrunnen for handlingen er tiden da japanerne ble tvunget til å åpne landet og gjøre handelsavtaler med vestlige makter.
Yamada skrev sanger både for konsertsalen, for barn og unge og som oppdrag for bedrifter og foreninger. Blant de oftest fremførte er Akatombo («Den røde øyenstikkeren») til en symbolistisk tekst av lyrikeren Rofu Miki (1889–1964), som var en nær venn.
Yamada har også skrevet kammermusikk (blant annet tre strykekvartetter og flere verker for fiolin og klaver) og klavermusikk. I 1930-årene skrev han også filmmusikk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.