Kōsaku Yamada

Faktaboks

Kōsaku Yamada

Kôscak Yamada

født:
9. juni 1886, Tokyo, Japan
død:
29. desember 1965, Tokyo, Japan
Foto av Yamada som dirigerer en gang mellom 1915 og 1920, antakelig i USA.
Av /Library of Congress.

Kōsaku Yamada var en japansk komponist og dirigent. Han står som den viktigste pionéren innenfor vestlig klassisk musikk i Japan med stor innflytelse både som dirigent og organisator fra 1920-årene og fremover.

Som komponist var han svært produktiv og blir ofte omtalt som den betydeligste av Japans komponister. Flere av Yamadas sanger er allment kjent og oppføres ofte.

Bakgrunn og utdannelse

Yamada var født og oppvokst i Tokyo. Han var i 1904–1908 elev ved Tokyo Musikkskole, som senere ble innlemmet i Kunstakademiet i Tokyo (Tokyo Geijutsu Daigaku). Her studerte han sang og komposisjon med den tyske fiolinisten og pedagogen August Junker.

Fra 1910 til 1913 studerte Yamada videre ved Preussische Akademie der Künste i Berlin. Her hadde han Max Bruch og Karl Leopold Wolff som lærere i komposisjon.

Dirigent og organisator

Som student begynte Yamada å komponere og dirigere. Tokyo Filharmoniske Orkester, etablert i 1910, fremførte to av hans komposisjoner i 1914. Samme år etablerte Yamada sitt eget symfoniorkester.

Etter en tid i Japan reiste han ut igjen og bodde 1918–1920 i New York. Her var han blant annet dirigent for New York Symphony Orchestra. I Carnegie Hall i 1919 uroppførte han sitt eget orkesterstykke Maria Magdalena.

Etter hjemkomsten i 1920 tok han initiativet til etableringen av et musikkteaterselskap som hadde som formål å utbre operakunsten i Japan. I 1925 omorganiserte han sitt symfoniorkester til Det japanske symfoniske selskap (Nihon Kokyogaku Kyogai). Han komponerte både symfonisk musikk og operaer.

Yamada ledet de første fremførelsene i Japan av en rekke vestlige musikkverker, blant annet Faunens ettermiddag av Claude Debussy, symfoni nr. 9 av Antonín Dvořák, Finlandia av Jean Sibelius og An der schönen blauen Donau av Johann Strauss d. y.

Til feiringen av Japans 2600-årsdag i 1940 ledet han uroppførelsen av bestillingsverket Ouverture de fête av Jacques Ibert.

Komponist

Yamada var en meget produktiv komponist. Han har etterlatt seg over 1600 komposisjoner, blant disse om lag 600 sanger. Han er påvirket av Richard Wagner og av komponistene ved overgangen til det moderne, spesielt Richard Strauss og Claude Debussy, og tilfører tematikk og stiltrekk fra japansk tradisjon. I noen verker benytter han japanske instrumenter, blant annet lutt-instrumentet sjamisen, ved siden av vestlige instrumenter.

Et sentralt verk er Nagauta-symfonien (1934) som forener et vestlig orkester med den japanske sangtradisjonen nagauta. I symfonien Inno Meiji (1921) kombinerer han det japanske obo-instrumentet hichiriki og andre japanske instrumenter med et stort symfoniorkester. Skrevet for stort orkester er også Maria Magdalena (1918), som er basert på skisser til scenemusikk til Maurice Maeterlincks skuespill av samme navn.

Yamada skrev åtte operaer, hvorav Kurofune («Svarte skip», 1940) har vært den mest spilte. Bakgrunnen for handlingen er tiden da japanerne ble tvunget til å åpne landet og gjøre handelsavtaler med vestlige makter.

Yamada skrev sanger både for konsertsalen, for barn og unge og som oppdrag for bedrifter og foreninger. Blant de oftest fremførte er Akatombo («Den røde øyenstikkeren») til en symbolistisk tekst av lyrikeren Rofu Miki (1889–1964), som var en nær venn.

Yamada har også skrevet kammermusikk (blant annet tre strykekvartetter og flere verker for fiolin og klaver) og klavermusikk. I 1930-årene skrev han også filmmusikk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg