Judasevangeliet, gnostisk preget tekst om Judas Iskariot og hans samtaler med Jesus, trolig fra cirka år 150 evt. Teksten ble opprinnelig skrevet på gresk, men foreligger bare i koptisk oversettelse fra papyrusboken Tchacos Codex, skrevet på 300-tallet evt. Denne papyrussamlingen, som også inneholder tre andre gnostisk pregede tekster, ble oppdaget i Kairo på 1970-tallet. Judasevangeliet, som var i privat eie, ble først offentliggjort av National Geographic i 2006. I perioden fra teksten ble oppdaget til 2001, var den imidlertid blitt påført omfattende skader som følge av dårlig oppbevaring, og deler av skriften er derfor blitt uleselig.

Judasevangeliet skildrer Judas som Jesu særlige fortrolige. De øvrige disiplene har ifølge Judasevangeliet misforstått Jesu lære. Judas er den eneste som har skjønt at Jesus har sin opprinnelse i det høyeste vesen: Ånden – som i gnostisk forståelse av universet er rent lys og ren væren. Jesus gir Judas dyp innsikt i universets skapelse og ordning, og som i Markusevangeliet blir Judas' forræderi forstått som en planlagt nødvendighet (Mark 8,31). Men Judasevangeliet går lenger i denne forståelsen, fordi Jesus velger Judas som sin angiver. For dette skal Judas, men ikke de andre disiplene, bli frelst.

I motsetning til i Matteusevangeliet, der Judas begår selvmord etter forræderiet, blir han i Judasevangeliet stenet til døde av «de tolv» og fremstilles dermed som kristendommens første martyr.

Judasevangeliet vakte stor oppsikt da det ble offentliggjort i 2006, og er siden blitt oversatt til flere språk. Dokumentet befinner seg i dag på det koptiske museet i Kairo.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.