José Eibenschütz, tysk dirigent, gjorde en innsats for musikklivet i Oslo som sjefdirigent for Oslo-Filharmonien

Alexander Joseph Eibenschütz ble født i Frankfurt am Main, med ungarsk far og tysk mor som begge var sangere. Han vokste opp i Frankfurt hos moren og hennes foreldre. Han studerte fiolin med Fritz Bassermann på konservatoriet, og spilte ved en anledning kammermusikk med Clara Schumann

I 1892 ble han konsertmester i Koblenz, og spilte her kammermusikk privat med fiolinisten Joseph Joachim. Fra samme år tok han i bruk fornavnet José som et kunstnernavn. Han var en tid orkestermusiker i St. Petersburg, og her debuterte han som dirigent i 1894. 

Eibenschütz var sjefdirigent for Turku Filharmoniske Orkester, Finlands eldste orkesterselskap, i 1895–1905. Her skrev han operaen Ann Mari, med libretto av Johan Fridolf Hagfors, som ble oppført i Turku. Han knyttet vennskap med Jean Sibelius, som tilegnet ham sin Romanse for strykere op. 42. 

I 1905 vendte Eibenschütz hjem til Tyskland, og ble kapellmester i Görlitz. Han var i 1908–1921 dirigent ved Hamburg Filharmoniske Orkester med særlig ansvar for folkekonsertene. Her opparbeidet han seg en betydelig posisjon, men ble forbigått da ny sjefdirigent skulle utnevnes i 1921.

Eibenschütz var i 1921–1927 sjefdirigent for Oslo-Filharmonien, samtidig som orkesteret beholdt den tidligere sjefdirigenten Georg Schnéevoigt som en fast gjestedirigent. Eibenschütz gjorde mye for å utvikle orkesteret. Han var med og tok initiativet til opprettelsen av Oslo Filharmoniske Kor i 1921, og ledet den første konserten hvor koret medvirket i januar 1922. I 1923 ledet han orkesterets første kringkastede konsert.

I sin tid i Oslo dirigerte Eibenschütz flere verker av stort format, som Cherubinis Requiem og Ludwig van Beethovens 9. symfoni . Han dirigerte de første oppførelsene i Norge av Gustav Mahlers symfoni nr. 2 og Kindertotenlieder, og av Fausts fordømmelse av Hector Berlioz. Han ledet flere konsertante operafremførelser med orkesteret, blant annet av Beethovens Fidelio ved hundreårsminnet for komponistens død i 1927, med Kirsten Flagstad i sin rolledebut som Leonore. 

Eibenschütz ble musikksjef for kringkastingsselskapet Nordische Rundfunk i Hamburg i 1928. De nazistiske myndighetene oppdaget imidlertid at hans far var jødisk, og tvang ham til å gå av i 1934. Gjennom nazitiden og andre verdenskrig virket Eibenschütz i det stille i småbyen Sülzhayn i Harz hvor hans kone drev et sanatorium.

Etter krigen ledet han noen orkesterkonserter i Hamburg. I 1950 gjorde han, som den første tyske dirigent etter krigen, opptak for NRK. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.