José Eibenschütz, tysk dirigent, gjorde en innsats for musikklivet i Oslo som sjefdirigent for Oslo-Filharmonien

Alexander Joseph Eibenschütz ble født i Frankfurt am Main, med ungarsk far og tysk mor som begge var sangere. Han vokste opp i Frankfurt hos moren og hennes foreldre. Han studerte fiolin med Fritz Bassermann på konservatoriet, og spilte ved en anledning kammermusikk med Clara Schumann

I 1892 ble han konsertmester i Koblenz, og spilte her kammermusikk privat med fiolinisten Joseph Joachim. Fra samme år tok han i bruk fornavnet José som et kunstnernavn. Han var en tid orkestermusiker i St. Petersburg, og her debuterte han som dirigent i 1894. 

Eibenschütz var sjefdirigent for Turku Filharmoniske Orkester, Finlands eldste orkesterselskap, 1895–1905. Her skrev han operaen Ann Mari, med libretto av Johan Fridolf Hagfors, som ble oppført i Turku. Han knyttet vennskap med Jean Sibelius, som tilegnet ham sin Romanse for strykere op. 42. 

I 1905 vendte Eibenschütz hjem til Tyskland, og ble kapellmester i Görlitz. Han var 1908–21 dirigent ved Hamburg Filharmoniske Orkester med særlig ansvar for folkekonsertene. Her opparbeidet han seg en betydelig posisjon, men ble forbigått da ny sjefdirigent skulle utnevnes i 1921.

Eibenschütz var 1921–27 sjefdirigent for Oslo-Filharmonien, samtidig som orkesteret beholdt den tidligere sjefdirigenten Georg Schnéevoigt som en fast gjestedirigent. Eibenschütz gjorde mye for å utvikle orkesteret. Han var med og tok initiativet til opprettelsen av Oslo Filharmoniske Kor i 1921, og ledet den første konserten hvor koret medvirket i januar 1922. I 1923 ledet han orkesterets første kringkastede konsert.

I sin tid i Oslo dirigerte Eibenschütz flere verker av stort format, som Beethovens 9. symfoni, Cherubinis Requiem, Fausts fordømmelse av Hector Berlioz og Gustav Mahlers symfoni nr. 2. Han ledet også konsertante operafremførelser med orkesteret, blant annet av Beethovens Fidelio ved hundreårsminnet for komponistens død i 1927, med Kirsten Flagstad i sin rolledebut som Leonore. 

Eibenschütz ble musikksjef for kringkastingsselskapet Nordische Rundfunk i Hamburg i 1928. De nazistiske myndighetene oppdaget imidlertid at hans far var jødisk, og tvang ham til å gå av i 1934. Gjennom nazitiden og andre verdenskrig virket Eibenschütz i det stille i småbyen Sülzhayn i Harz hvor hans kone drev et sanatorium.

Etter krigen ledet han noen orkesterkonserter i Hamburg. I 1950 gjorde han, som den første tyske dirigent etter krigen, opptak for NRK. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.