Faktaboks

José Eibenschütz

Alexander Joseph Eibenschütz

Uttale
ˈaibensjuts
Født
8. januar 1872, Frankfurt am Main, Tyskland
Død
27. november 1952, Ilfeld, Tyskland (daværende Øst-Tyskland)

José Eibenschütz, tysk dirigent, gjorde en stor innsats for musikklivet i Oslo som sjefdirigent for Oslo-Filharmonien.

Fiolinist

Han ble født i Frankfurt am Main, med ungarsk far og tysk mor som begge var sangere, og fikk navnet Alexander Joseph Eibenschütz. Faren døde tidlig og han vokste opp i Frankfurt hos moren og hennes foreldre.

Eibenschütz studerte fiolin med Fritz Bassermann på konservatoriet, og skal som student ha spilt kammermusikk med Clara Schumann. I 1892 ble han konsertmester i Koblenz, og spilte her kammermusikk privat med fiolinisten Joseph Joachim. Fra samme år tok han i bruk fornavnet José som et kunstnernavn.

Han var en tid orkestermusiker i St. Petersburg, og her debuterte han som dirigent i 1894.

Åbo

Eibenschütz var sjefdirigent for Åbo Filharmoniske Orkester, Finlands eldste orkesterselskap, i 1895–1905. Her skrev han operaen Ann Mari, med libretto av Johan Fridolf Hagfors, som ble oppført i Åbo.

Han knyttet vennskap med Jean Sibelius, som tilegnet ham sin Romanse for strykere op. 42.

Hamburg

I 1905 vendte Eibenschütz hjem til Tyskland, og ble kapellmester i Görlitz. Han var i 1908–1921 dirigent ved Hamburg Filharmoniske Orkester med særlig ansvar for folkekonsertene. Her opparbeidet han seg en betydelig posisjon, men ble visstnok forbigått da ny sjefdirigent skulle utnevnes i 1921.

Oslo

Eibenschütz var i 1921–1927 sjefdirigent for Oslo-Filharmonien (daværende Filharmonisk Selskaps Orkester) samtidig som man beholdt den tidligere sjefdirigenten Georg Schnéevoigt som fast gjestedirigent.

Eibenschütz tok på seg hovedansvaret for å utvikle orkesteret. Han tok initiativet til opprettelsen av Oslo Filharmoniske Kor i 1921 og ledet den første konserten hvor koret medvirket i januar 1922. Han satte verker av stort format på programmet, som Cherubinis Requiem og Olav Tryggvason av Edvard Grieg.

Fra 1924 ledet han bejublede oppførelser av Ludwig van Beethovens 9. symfoni, som var et svært populært verk i Oslo. Han dirigerte de første oppførelsene i Norge av Gustav Mahlers symfoni nr. 2 og Kindertotenlieder, og gjorde norgespremieren på Fausts fordømmelse av Hector Berlioz til en bemerket suksess.

Eibenschütz ledet orkesterets i dets første fremførelser av en rekke norske verker, av komponister som Christian Sinding, Johan Halvorsen, Gerhard Schjelderup, Hjalmar Borgstrøm, Ludvig Irgens-Jensen og Olav Kielland.

I 1923 ledet han Oslo-Filharmoniens første kringkastede konsert. Han ledet også konsertante operafremførelser med orkesteret, blant annet av Ludwig van Beethovens Fidelio ved hundreårsminnet for komponistens død i 1927, med Kirsten Flagstad i sin rolledebut som Leonore.

Hamburg

Eibenschütz ble musikksjef for kringkastingsselskapet Nordische Rundfunk i Hamburg i 1928. Da selskapet skulle nazifiseres etter Adolf Hitlers maktovertagelse i 1933, oppdaget nazistene at hans far var jødisk og tvang ham til å gå av i 1934.

Gjennom nazitiden og andre verdenskrig arbeidet Eibenschütz i det stille i småbyen Sülzhayn i Harz, hvor hans kone drev et sanatorium.

Etter krigen ledet han igjen orkesterkonserter i Hamburg. I oktober 1951 gjestet han Oslo-Filharmonien i en konsert i NRK, som den første tyske dirigenten etter andre verdenskrig.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg