I 1890-årene ble Jonas Øglænds to sønner, Lars Øglænd og Jakob (J.J.) Øglænd mer involvert i virksomheten. Eldste sønn Jakob tilbrakte to år i Hamburg for å lære seg tysk og skaffe bedriften nye handelsforbindelser. Han tok med seg hjem et agentur på salg av symaskiner og et på salg av sykler. Begge deler var mekaniske produkter, og det var på den tiden ikke uvanlig at de ble solgt side om side. Jonas Øglænd mente imidlertid at det var for risikabelt å satse på sykkelsalg. J.J. besluttet derfor å starte så smått på egen hånd. Broren Lars, som var en habil mekaniker og konkurranserytter, ble også involvert i virksomheten.
Sykkelsalget var ingen umiddelbar suksess, men i 1899 fikk Øglænd-brødrene teste en sykkel av det amerikanske merket «The World», produsert av Schwinn & Co. Disse syklene var lettere og mer elegante, og Øglænd-brødrene bestemte seg for å be om salgsagentur for Stavanger Amt. Schwinn responderte noe overraskende med å tildele dem agenturet for hele Skandinavia.
Far Jonas Øglænd stilte med finansielle oppstartsmidler og J.J. dro på salgsturne for å skaffe nok bestillinger til å kunne forsvare agenturet. Lars Øglænd tok ansvar for den tekniske delen av produksjonen. I starten handlet det om å montere syklene som ble sendt i deler fra USA, men etter få år inngikk Øglænd-brødrene en avtale med Schwinn om å produsere «The World»-syklene i Norge. Gradvis ble flere og flere av syklenes deler produsert i Sandnes. Det lille monteringsverkstedet vokste snart til en sykkelfabrikk. I 1915 var over 80 personer sysselsatt i produksjonen.
På begynnelsen av 1930-tallet kom Øglænd-ledelsen frem til at det trengtes et eget norsk merke for syklene de produserte. Det ble avholdt en navnekonkurranse i 1932, hvor vinnerbidraget var «Den Beste Sykkel» – forkortet DBS.
I denne perioden var det et stort antall små sykkelprodusenter i landet. På grunn av tollsatsene var det økonomisk gunstig å importere rammedeler for så å montere disse selv for salg. Endringer i tollsatsene sammen med de vanskelige tidene i mellomkrigstiden gjorde imidlertid at de fleste småprodusentene forsvant. Et knippe aktører holdt stand – deriblant Gresvig i Oslo – men ingen maktet å ekspandere og fornye produksjonen i samme grad som Jonas Øglænd, som allerede før krigen var blitt landets største sykkelprodusent.
1950-tallet var harde tider for sykkelbransjen, som opplevde stor konkurranse fra motoriserte fremkomstmidler – spesielt privatbilen. Jonas Øglænd produserte selv mopeder og lettmotorsykler av merket «Tempo» med motorer fra tyske Sachs. Ved utgangen av tiåret var Jonas Øglænd den eneste større sykkelprodusenten igjen i landet, og hadde i en periode 90 prosent av det norske markedet. 1960- og 1970- tallet var også en periode der bedriften lanserte et knippe sykkelmodeller som i ettertiden har fått nærmest ikonisk status, slik som «Apache», «Tomahawk» og «Kombi».
Stadige utvidelser av virksomheten gjorde at Jonas Øglænd med tiden hadde lager, fabrikk- og forretningslokaler mange steder i det som i dag er Sandnes sentrum. Sykkelfabrikken var spredt rundt på flere bygg, men ble i 1972 samlet i ett stort nytt fabrikkbygg på Kvål sør for Sandnes sentrum.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.