Inderberg spilte med Bodega Band i Trondheim i årene 1973 til 1978, og ledet S. Møllers Storband i perioden 1976–1980. Han var også var medlem av Søyr i 1976–1982. Fra 1978 underviste han ved Trøndelag Musikkonservatorium.
På starten av 1980-tallet fattet han interesse for cool jazz, og inspirert av Gerry Mulligan etablerte han New Cool Quartet i 1980. Foruten Inderberg bestod kvartetten av Bjørn Alterhaug på kontrabass, Åge Midtgård på trompet og flygelhorn og Espen Rud på trommer. Gruppen debuterte på plate med selvtitulerte New Cool Quartet i 1982, en innspilling som bestod av både egenkomponerte låter, samt tolkninger av komposisjoner av blant andre Lee Konitz, Warne Marsh og Ornette Coleman. Kvartetten gjorde seg gjeldende i 1980-årene, herunder i samarbeid med Lee Konitz i 1983 og 1985, før de ble oppløst i 1989.
Inderberg medvirket også i Trondheim Big Band og Per Husbys Dedication Orchestra, og i årene 1988–1990 stod han bak Siri's Svale Band. Han skrev bestillingsverket Festival Design til Kongsberg Jazzfestival i 1988. I 1992 samarbeidet han igjen med Konitz, på albumet Steps Toward a Dream.
Inderberg har vært svært aktiv som musiker i diverse prosjekter og har bidratt på over 90 album. Han har samarbeidet med blant andre Warne Marsh, Lee Konitz, Chet Baker, Jan Erik Vold og Henning Sommerro, og har opp igjennom årene spilt mye i flere ulike sammenhenger med Bjørn Alterhaug. I tillegg til sitt jazzorienterte virke har han også jobbet som studiomusiker og bidratt på album av DumDum Boys og Tre Små Kinesere. Han har også vært med på flere av Trondheim Jazzorkesters prosjekter og utgivelser.
Inderberg er også kjent for å ha med yngre musikere i sine egen band, blant andre bassisten Trygve Waldemar Fiske og trommeslageren Håkon Mjåset Johansen i John Pål Inderberg Trio, som sammen har gitt ut albumene Linjedalsleiken (2017) og Radio Inderberg (2020).
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.