Johannes Selsvik var en norsk båtkonstruktør og skipsbygger som var en foregangsmann i utviklingen både av båter som var raskere og bedre og seile og senere større motoriserte fiskebåter som var med på å flytte fiskeriene ut fra kysten og lenger til havs. Han hadde stor respekt for fiskerne og de lokale båttradisjonene og hadde et ønske om å skape trygge og praktiske arbeidsplasser på sjøen.
Selsvik var født i Jondal i Hardanger og utdannet seg som skipsbygger i Bergen. Svennestykket var en slupp av egen konstruksjon. Han arbeidet som skipsbyggmester ved Bodø Skipsverft i årene 1880–97 og drev deretter eget båtbyggeri i Trondheim fram til 1914.
Selsvik konstruerte i slutten av 1880-årene en ny type tomastet fiskebåt, halvdekkeren Bodøbåten, som var slankere i formen i forhold til tidligere båter og dermed raskere å seile.
I Trondheim gikk han over til å bygge fiskebåter i kravellteknikk, det vil si at bordgangene er lagt kant i kant i stedet for overlappede som hadde vært vanlig tidligere.
Fra 1902 til 1909 drev han som vandrelærer kurs i kravellbygging for lokale båtbyggere rundt om i landet og lærte opp mange i denne byggeteknikken. Kravellteknikken innebærer at båtene kunne bygges større og med kraftigere motor, noe som gjorde at fisket kunne flyttes lenger til havs. Selsvik ble dermed en av drivkreftene bak omleggingen av kystfisket i første halvdel av 1900-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.