Faktaboks

Johan Nesenus
Født
Bergen
Død
1604, Göttingen
Levetid - kommentar
Født tidlig 1570-tall

Johan Nesenus var en norsk kantor og komponist. Nesenus er den ene av de to norske komponistene fra renessansen som vi kjenner navnet på. Den andre er Caspar Ecchienus.

Biografi

Johan Nesenus var trolig født i begynnelsen av 1550-årene i Bergen. Han var kantor i den tyske byen Celle i 1597 og i Göttingen i 1598–1604, men vi vet ikke om han også virket som komponist og musiker i Norge.

Det er få komposisjoner av Nesenus som er bevart. Av en samling på ti verdslige korsanger med tittelen Liebgärtlein er bare én bevart i fullstendig form. Sangene er bevart i stemmebøker, men fordi boken med sopranstemmene er tapt, så er de andre ni sangene ufullstendig. Samlingen ble utgitt i Mühlhausen i 1598. I tillegg er motetten Gott der Herr sprach bevart. Denne ble trykt i 1594 i Helmstedt i Tyskland, og her kaller Nesenus seg «Iohannes Nesenus Bergensis, Noruegus, artium studiosus» hvilket tyder på at han var student på den tiden.

De bevarte komposisjonene viser at Nesenus har hatt tilstrekkelig utdannelse i musikk til å kunne inneha en kantorstilling, og at han har vært ansatt som kantor i tyske katedralskoler. Etter dette vet man lite mer om Nesenus enn at han døde etter en duell med en kollega.

Estetikk

Sangstilen i Liebgärtlein ligger innenfor den italienske villanella-stilen, en folkelig og forenklet parallell til madrigalen som utviklet seg på 1500-tallet og spredte seg til Tyskland i løpet av århundredet. Nesenus kan ha lært stilen i Tyskland. En annen mulighet er at han har vært i Italia og lært stilen der. Tittelen på den bevarte sangen er «Ach, woher kumpt mein Hertzen» og teksten tyder på at det handler om en folkesang på dialekt. Musikalsk er Nesenus’ villanella i det store og hele svært enkel og hovedsakelig homofon med bare noen få unntak som antyder polyfoni.

Motetten Gott der Herr sprach er firstemmig, trykt stemmevis, og er i delvis polyfon stil. Stemmeføringen er litt unaturlig og enkelte akkorder uten terser tyder på at Nesenus har hatt problemer med å organisere stemmene. Satsutformingen og stemmeføringen i motetten er ikke like god som i villanellaen «Ach, woher kumpt mein Hertzen».

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Nils Grinde: «Norsk musikkhistorie», Oslo 1993
  • «Norges musikkhistorie» bind 1 (hovedredaktør Arvid Vollsnes), Oslo 2001

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg