Johann Crüger, tysk komponist og organist. Med sin melodisalmebok Praxis pietatis melica (1647) representerer han høydepunktet i tysk-luthersk koralskaping på 1600-tallet.

Etter å ha studert musikk og teologi ved flere læresteder, slo han seg ned i Berlin, hvor han fra 1622 virket som kantor ved Nikolai-kirken. I 1640 ga han ut den første av en rekke salmebøker med melodi og generalbassbesifring. Fra 1647 fikk den tittelen Praxis pietatis melica. Den vokste stadig, og i løpet av 100 år kom den i over 40 opplag. Samlingen fikk meget stor betydning i den lutherske kirkesangens historie, både fordi den gjorde salmene av Johann Heermann, Johann Franck og Paul Gerhardt kjent, og fordi den tilbød en rekke menighetsvennlige og slitesterke salmemelodier. Noen av disse var melodier Crüger bearbeidet fra andre kilder som Genève-psalteret, men minst 70 var hans egne komposisjoner. Melodiene utmerker seg ved sine sangbare linjer og varierte, men regelmessige rytmikk. Når de fikk så stort gjennomslag og allmenn utbredelse, beror det i høy grad på at de var enklere enn mange av melodiene fra reformasjonsårhundret. Av hans melodier er 15 med i Norsk Salmebok (1985) og 11 i Norsk salmebok 2013, heriblant «Nå la oss takke Gud» og «Jesus, livets sol og glede». Johann Sebastian Bachs store koralmotett Jesu, meine Freude bygger på en melodi av Crüger (på norsk til teksten «Gud skal allting laga»). Han komponerte også en rekke motetter og forfattet musikkteoretiske skrifter. Crüger var gift to ganger og ble far til 19 barn. 

  • Holter, Grøm og Øystese (red.): Nytt norsk salmeleksikon bind III s. 72f (Akademika Forlag 2013)
  • Christian Bunners: Johann Crüger (1598–1662) – Berliner Musiker und Kantor, lutherischer Lied- und Gesangbuchschöpfer (Frank & Timme, Berlin 2012)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.