Johan Tobias Sergel, svensk billedhugger; 1757 elev av Pierre L'Archevêque i Stockholm, besøkte sammen med ham Paris 1758. Fra den franske rokokko kom han i Roma (1767–78) over i nyklassisismen, som hos Sergel er fylt av temperament og lidenskap, tiltrukket som han følte seg også av barokkens store billedhuggere. Hovedverker fra Roma-tiden er de antikkinspirerte Diomedes og Liggende faun (1770–74), Amor og Psyke (marmor 1787), Mars og Venus (ca. 1772, marmor 1804), alle i Nationalmuseum, Stockholm. 1780 ble han professor ved Konstakademien i Stockholm og kongelig «statybildhuggare». Foruten en mengde livfulle portrettbyster og -medaljonger laget han nå til fotstykket av sin lærers Gustav 2 Adolf-statue i Stockholm, Axel Oxenstierna og historien, Descartes-minnesmerket i Adolf Fredriks kirke (1781) og statuen av Gustav 3 på Skeppsbron (1790–1808), inspirert av Apollo Belvedere. Også djerve karikaturer, stundom med erotisk preg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.