Johan Tobias Sergel, svensk billedhugger; 1757 elev av Pierre L'Archevêque i Stockholm, besøkte sammen med ham Paris 1758. Fra den franske rokokko kom han i Roma (1767–78) over i nyklassisismen, som hos Sergel er fylt av temperament og lidenskap, tiltrukket som han følte seg også av barokkens store billedhuggere. Hovedverker fra Roma-tiden er de antikkinspirerte Diomedes og Liggende faun (1770–74), Amor og Psyke (marmor 1787), Mars og Venus (ca. 1772, marmor 1804), alle i Nationalmuseum, Stockholm. 1780 ble han professor ved Konstakademien i Stockholm og kongelig «statybildhuggare». Foruten en mengde livfulle portrettbyster og -medaljonger laget han nå til fotstykket av sin lærers Gustav 2 Adolf-statue i Stockholm, Axel Oxenstierna og historien, Descartes-minnesmerket i Adolf Fredriks kirke (1781) og statuen av Gustav 3 på Skeppsbron (1790–1808), inspirert av Apollo Belvedere. Også djerve karikaturer, stundom med erotisk preg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.