Faktaboks

Joan Brown
Født
13. februar 1938, San Francisco, California, USA
Død
26. oktober 1990, Puttaparthi, India
Portrett av Joan Brown fra 1975
Portrett av Joan Brown fra 1975
Av .

Joan Brown var en kunstner dypt involvert i det eksperimentelle beatmiljøet i San Francisco på slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet. Hun fikk kunstutdannelsen sin under Elmer Bischoff, som også ble hennes venn og livslange mentor, og David Park ved California School of Fine Arts. Der tok hun både BA og MA graden, og hele livet hadde hun en sentral plass i kunstmiljøet på vestkysten før sin tidlige død i 1990.

Kunstnerskap

I perioden mellom 1950 og 1965 benyttet Brown seg av et stort utvalg av kunstneriske uttrykk, fra collage til non-figurativ kunst, fra figurasjon til skulpturer laget av found objects, typiske for det kreative mangfoldet som karakteriserer kunstnerne og verkene i denne perioden. Funk-skulpturen Fur Rat (1962) er for eksempel laget av en ramme av hønsenetting, spiker, hyssing og trebiter, trukket med vaskebjørnskinn fra en gammel pels hun hadde liggende, såkalte found objects satt sammen på ny måte for å lage ny mening.

Brown er mest særlig kjent for de fargerike, figurative motivene som skildrer familien og venner – malerier som både i stil og innhold knytter henne tett til kunstnerne fra Bay Area Figurativ School. Hun arbeidet på lerretene sine med brede penselstrøk og helte og sprutet farger i store flater på lerretet, en svært fysisk og taktil prosess hun selv sa hun elsket like mye som malingens utseende.

Maleriene hennes har ofte tykke lag, og man kan tydelig se spor av den skapende prosessen. Dette ser man for eksempel i Browns Girl Sitting fra 1962 som viser ei sittende jente i tre-kvart figur avtegnet med brede, fargerike penselstrøk. Jenta er utført i lys gul, blå, rosa, grønt og hvitt, balansert mot en mørk rød bakgrunn med spor av sort og grønt. Brown brukte fargene aktivt for å definere objektet sitt, hun bygde struktur ved å legge fargene lagvis oppå hverandre slik at figuren fikk en tredimensjonal skulpturell form.

Brown malte fremfor alt figurativt, menneskekroppen i bevegelse eller statisk og poserende. Ofte var det familie og venner som ble brukt som modeller: sønnen Noel, svømmelæreren hennes Charlie Sava, katten Toby, hunden Bob, ektemennene William Brown, Manuel Neri, Gordon Cook, samt hennes eget selvportrett. I sine senere malerier, etter 1970, utviklet hun en enklere, mer lineær, minimalistisk stil, men motivene hennes forble de samme.

På slutten av 1970-tallet ble Brown mer og mer interessert i new age. I 1990 reiste hun til India for å installere en obelisk hun hadde laget for Sai Baba's Eternal Heritage Museum i Puttaparthi, men døde i en tragisk ulykke.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg