Norsk Jernbanemuseum.

Lars Mæhlum. fri

Fra samlingene.

Lars Mæhlum. fri

Jernbanemuseet, spesialmuseum for jernbanen i Norge, ved Mjøsa utenfor Hamar. Gamle stasjonsbygninger med sikringsanlegg m.m. er gjenreist og demonstreres. Samlingen inneholder Norges eldste stasjonsbygning (Kløften stasjon) og lokomotiver og vognmateriell fra jernbanens første år i Norge, bl.a. Norges eldste bevarte damplokomotiv, 2a nr 16 fra 1861, en kongevogn fra 1870, NSBs største bevarte damplokomotiv, type 49c nr 470, også kjent som Dovregubben og en av Bergensbanens første spisevogner.

Norsk Jernbanemuseum har to operative togsett som benyttes under kjøringer på det nasjonale jernbanenettet: "Karettoget" som trekkes av damplokomotiv type 2a nr 17 "Caroline" fra 1861 og første generasjons personvogner med sideinngang i fra 1870-1890-tallet. "Stålvogntoget" som trekkes enten med elektrisk lokomotiv type el 11 eller diesellokomotiv type di 3 og personvogner fra 1960-1970-tallet.

Det første jernbanemuseet i verden ble grunnlagt i Tyskland 1883.

Norsk Jernbanemuseum ble opprettet i 1896 i lokaler på Hamar stasjon, men flyttet etterhvert til Disen. Museet var privat frem til 1946 da NSB overtok eierskapet. I 1954 flyttet museet fra Disen til det nåværende området på Martodden nord for Domkirkeodden. I 1962 ble etablert en liten museumsjernbane, Tertitten, inne på museumsområdet. I 1996 fikk museet egen sporforbindelse til Dovrebanen. I 2002 flyttet museets administrasjon og deler av utstillingene over i et oppusset industribygg lenger nord på området. Tertittbanen er både flyttet og forlenget flere ganger i løpet av sin levetid - og binder i dag sammen museets nordre og søndre del.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.