Jeftas tilbakekomst
Jefta vender hjem og møter sin datter.
Jeftas tilbakekomst
Av /The Yorck Project (2002) .

Jefta er en person i Dommernes bok i Det gamle testamentet og Tanakh. Ifølge bibelteksten var Jefta fra Gilead i Østjordanlandet. Han var født utenfor ekteskap, og ble jaget bort av sine halvbrødre da faren døde. Han ble senere utnevnt til en av lederne og «dommerne» under israelittenes mange kamper mot nabofolkene (Dommernes bok, kapittel 11–12).

Dommernes bok handler om den gradvise erobringen av landet Kanaan (Landet Israel). Før Jefta går til endelig kamp mot ammonittene, lover han Jahve at hvis han seirer, vil han ofre den første som møter ham ved hjemkomsten. Den første han møter blir hans datter, og eneste barn, som tar imot ham med håndtrommer og dans. Jefta blir fortvilet, og roper at datteren volder ham sorg og fører ulykke over ham. Da datteren hører hva han hadde lovet, sier hun seg villig til å bli ofret, men ber om to måneders utsettelse for å kunne vandre omkring i fjellene med sine venninner og «klage over sin jomfrustand» (enkelte norske bibeloversettelser skriver her «dø som jomfru»). Etter to måneder vender hun tilbake, og blir drept av sin far.

Bibelteksten forteller at hennes skjebne ga opphav til et årlig ritual blant unge jenter i Det gamle Israel. Hvert år skal de ha gått ut og sunget klagesanger for Jeftas datter.

Tolkninger

Fortellingen har tradisjonelt blitt tolket som et eksempel på en tragisk hendelse, der en far må ofre det kjæreste han har, og der datteren fremstår som en eksemplarisk og lydig ung jente som var villig til å dø for sin far, sitt folk og sin gud.

Moderne kvinneforskning har sett på denne teksten med litt andre øyne. Man peker på at teksten ikke sier noe om hva datteren syntes om at faren var villig til å ofre et annet menneskets liv for å oppnå en seier. Teksten tier også om hvorvidt datteren visste om farens løfte, og om hun i så tilfelle selv har bestemt seg for å bli den han måtte ofre. Vi hører bare at datteren innser at et løfte til Gud må holdes. Hun foretrekker imidlertid å tilbringe sine siste måneder med sine venninner fremfor med faren.

Andre viser til at det hebraiske ordet betula mer betegner en ung kvinne generelt, enn en som nødvendigvis er jomfru (Dommernes bok, 11,37). Vandringen i fjellene behøver derfor ikke ha vært en engangshendelse, men kan være en beskrivelse av en overgangsrite, der unge jenter feiret sin overgang fra barn til voksen. I ettertid kan dette være koblet sammen med minnet om den ofrede unge jenta.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Day, Peggy L: From the Child is born the Woman: The Story of Jephtha´s Daughter, i: Day, Peggy L. (Ed.): Gender and Difference in Ancient Israel. Fortress Press, Minneapolis 1989.
  • Fewell, Danna Nolan: Judges, i: Newsom, Carol A & Ringe, Sharon H. (Ed.): The Women´s Bible Commentary, SPCJ,London 1992.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg