Jefta, bibelsk skikkelse, omtalt i Dommernes bok, som omhandler den gradvise erobringen av landet Kanaan (Landet Israel).

Ifølge bibelteksten var Jefta fra Gilead i Østjordanlandet. Han var født utenfor ekteskap, og ble jaget bort av sine halvbrødre da faren døde. Han ble senere utnevnt til en av lederne og «dommerne» under israelittenes mange kamper mot nabofolkene (Dommerne 11–12). 

Før Jefta går til endelig kamp mot ammonittene, lover han Jahve at hvis han seirer, vil han ofre den første som møter ham ved hjemkomsten. Den første han møter blir hans datter, og eneste barn, som tar imot ham med håndtrommer og dans. Jefta blir fortvilet, og roper at datteren volder ham sorg og fører ulykke over ham. Da datteren hører hva han hadde lovet, sier hun seg villig til å bli ofret, men ber om to måneders utsettelse for å kunne vandre omkring i fjellene med sine venninner og "klage over sin jomfrustand"  (enkelte norske bibeloversettelser skriver her "dø som jomfru"). Etter to måneder vender hun tilbake, og blir drept av sin far.

Bibelteksten forteller at hennes sjebne ga opphav til et årlig rituale blant unge piker i Det gamle Israel. Hvert år skal de ha gått ut og sunget klagesanger for Jeftas datter.

Denne fortellingen har tradisjonelt blitt tolket som et eksempel på en tragisk hendelse, der en far må ofre det kjæreste han har, og der datteren fremstår som en eksemplarisk og lydig ung pike som var villig til å dø for sin far, sitt folk og sin gud.

Moderne kvinneforskning har sett på denne teksten med litt andre øyne. Man peker på at teksten ikke sier noe hva datteren syntes om at faren var villig til å ofre et annet menneskets liv for å oppnå en seier. Teksten tier også om hvorvidt datteren visste om farens løfte, og om hun i så tilfelle selv ha bestemt seg for å bli den han måtte ofre. Vi hører bare at datteren innser at et løfte til Gud må holdes. Hun foretrekker imidlertid å tilbringe sine siste måneder med sine venninner fremfor med faren.

Andre viser til at det hebraiske ordet betula, mer betegner en ung kvinne generelt, enn en som nødvendigvis er jomfru (Dommerne, 11,37). Vandringen i fjellene behøver derfor ikke ha vært en engangshendelse, men kan være en beskrivelse av en overgangsrite, der unge jenter feiret sin overgang fra barn til voksen. I ettertid kan dette være koblet sammen med minnet om den ofrede unge piken.

  • Day, Peggy L: From the Child is born the Woman: The Story of Jephtha´s Daughter, i: Day, Peggy L. (Ed.): Gender and Difference in Ancient Israel. Fortress Press, Minneapolis 1989.
  • Fewell, Danna Nolan: Judges, i: Newsom, Carol A & Ringe, Sharon H. (Ed.): The Women´s Bible Commentary, SPCJ, London 1992.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.