Jeanne Demessieux

Faktaboks

Jeanne Demessieux
Født
14. februar 1921, Montpellier
Død
11. november 1968, Paris
Demessieux ved orgelet i McEwan Hall, Universitetet i Edinburgh. Foto antagelig fra 1954.

Artikkelstart

Jeanne Demessieux var en fransk organist, komponist og pedagog. Demessieux regnes som en av de fremste orgelutøverne i sin generasjon. Hun var organist i Paris-kirkene Saint-Esprit (1933–1962) og La Madeleine (1962–1968), og professor i orgel og improvisasjon ved musikkonservatoriene i Nancy (1950–1952) og Liège (1952–1968). I tillegg var hun en svært aktiv konsertorganist, med mer enn 700 konserter i mange europeiske land og i USA gjennom karrieren.

Utdanning

Jeanne Demessieux var født i Montpellier. Som barn fikk hun pianoundervisning av sin eldre søster Yolanda, og allerede som 7-åring ble hun elev i konservatoriet i hjembyen. Her fikk hun opplæring i piano, harmoni, kontrapunkt og fuge, og i komposisjon. I 1933 startet hun studier ved musikkonservatoriet i Paris, med Magda Tagliaferro (piano), Jean Gallon (harmoni), Noël Gallon (kontrapunkt og fuge), og Henri Büsser (komposisjon) som lærere. Hun oppnådde beste resultat i alle disiplinene. Fra 1939 var hun også elev i Marcel Duprés orgelklasse ved konservatoriet, etter å ha fått privatundervisning av ham i tre år. i 1941 fikk hun første pris (beste karakter) både i orgelimprovisasjon og -interpretasjon. Demessieux fortsatte sine orgelstudier med Dupré i fem år til, før hun i 1946 debuterte som orgelsolist i Salle Pleyel i Paris.

Karriere som orgelsolist

Jeanne Demessieux' entré på den internasjonale orgelscenen i 1946 var starten på en lysende karriere som konsertorganist. Hennes virkeområde omfattet en rekke prestisjefulle konsertsteder i Europa og i USA (1953, 1955 og 1958). Ved sin første konsert i London (1947) improviserte hun en orgelsymfoni i fire satser, over tema gitt av musikkritikere som var tilstede. Som den første kvinnelig orgelsolist ble hun invitert til å konsertere i Westminster Abbey og Westminster Cathedral (1967), og samme år var hun den første kvinne som fikk kontrakt på grammofoninnspilling av orgelverker. Hun gjorde senere en rekke andre innspillinger, deriblant av samtlige orgelverker av Franck (1959). For denne produksjonen fikk hun Grand prix du Disque Award (1961). Flere av hennes orgelinnspillinger har kommet i nye utgivelser etter hennes død.

Demessieux' glitrende spilleteknikk gjorde alltid inntrykk på hennes konsertpublikum, og med sitt store musikalske intellekt framførte hun alltid konsertprogrammene etter hukommelsen. Hennes aktive repertoar inkluderte mer enn 2500 verker, deriblant samtlige komposisjoner av Bach og Franck, foruten storparten av orgelkomposisjonene av Liszt, Mendelssohn og Dupré. Året før hun døde inngikk hun avtale om innspilling av Messiaens orgelverker i Notre Dame-katedralen i Paris. På grunn av sviktende helse ble ikke denne planen gjennomført.

Komposisjoner

Jeanne Demessieux komponerte mer enn 30 verker. En tredjedel var orgelmusikk, det øvrige var verker for piano, kor, orkester, sanger, og et oratorium. Mest kjent og oftest framført er komposisjonene for orgel.

Orgelverker

  • Nativité, op. 4 (komp. 1943/44, publ. 2005)
  • Six Etudes, op. 5 (komp. 1946, publ. 1947)
  • Sept méditations sur le Saint Esprit, op. 6 (komp. 1945-1947, publ. 1947)
  • Triptyque, op. 7 (komp. 1947, publ.1949 )
  • Poème (orgel og orkester) op. 9 (komp. 1949, publ. 1952)
  • 12 Chorales on Gregorian Chant Themes, op. 8 (komp. 1947, publ. 1950)
  • Andante (komp./publ. 1953)
  • Te deum, op. 11 (komp. 1957/58, publ. 1959)
  • Répons pour le temps de pâques: Victimae pascale laudes (komp. 1962/63, publ. 1970)
  • Répons pour le temps liturgiques (komp. 1962-66, publ. 2006)
  • Prélude et fugue en ut, op. 13 (komp. 1964, publ. 1965)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg