Faktaboks

Jean Warin

Varin før 1630

Uttale
varˈɛ
Født
1607, Liège
Død
1672, Paris
Jean Warin: Kolossalstatue av Ludvig 14. 1645-1672. Marmor. Salon de Vènus. Versailles.
.
Lisens: CC BY SA 3.0
Francois Lemaire: Jean Warin instruerer Den unge Ludvig 14 i forståelsen av medaljer. 1654. Musée de la Monnaie. paris
Musée de la Monnaie. Paris.

Jean Warin var en fransk billedhugger og gravør som er mest kjent for sine medaljer og nyskapende metode for preging av mynter.

Warin var født i Liège, flyttet til Paris i 1626 og ble fransk statsborger. Kardinal Richelieu så det store talentet til Warin og ble hans beskytter. Gjennom sin dyktighet som gravør fikk Warin i 1646 lederstilling ved Den franske myntfabrikken. Han var kongelig hoffmedaljør og arbeidet under både Ludvig 13 og Ludvig 14, sistnevnte hadde han særlig et nært forhold til. Hans mest kjente skulpturer er av Ludvig 14 og Richelieu. I 1665 ble Warin medlem av Académie Royale de peinture et de sculpture.

Skulptur

Warin laget mellom 1645 og 1672 en kolossalstatue av Ludvig 14. Størrelsen på over 2 meter antyder makten til kongen, han var i virkeligheten bare 1,65 m høy. Ludvig 14 er fremstilt som en antikk hersker ikledt en slags feltuniform. Den ene hånden hviler på et løvehode og et skjold med bilde av Medusa står under. Løvehodet og Medusa henviser til de greske sagnheltene Herakles og Persevs og uttrykker kongens storhet og makt. Statuen ble testamentert til Ludvig 14 av Warin i 1672 og står nå i Salon de Vénus i Versailles.

Portrettbysten av Richelieu fra ca. 1640 er en verdig fremstilling av kardinalen. Han er iført et elegant draperi rundt skuldrene og har årvåkne øyne. Pannehåret er formet nærmest som et diadem på hodet. Rundt halsen ses et bredt bånd med Den Hellige Ånds orden (fransk ridderorden). Portrettet er i Musée des beaux-arts i Liège.

Medaljer og mynter

Warin var en mesterlig medaljekunstner og laget medaljer av en rekke fremstående personer, som kongene Ludvig 13 og Ludvig 14, dronning Anna av Østerrike, Richelieu og Mazarin. Han studerte antikke mynter for å perfeksjonere sin egen teknikk og mange av medaljene og myntene er tydelig inspirert av antikke forbilder.

I 1645 bestilte Warin et maleri fra 1645, sannsynligvis laget av den franske maleren Francois Lemaire, med tittelen Jean Warin instruerer Den unge Ludvig 14 i forståelsen av medaljer. Det viser Warin sammen med Ludvig 14 som syvåring. Warin holder i hånden en medalje med portrettet av den antikke greske generalen Alkibiades. Han peker på medaljen med den andre hånden, en gest som henviser til en sammenligning mellom portrettet og den unge kongen. I 1660 fikk maleriet noen tilføyelser med bilder av både antikke og samtidige mynter og medaljer. Det er portretter av Alexander den Store (øverst til venstre), Konstantin den Store (øverst til høyre), Julius Cæsar (nederst til høyre) og en gammel gresk medalje (nederst til venstre). Øverst i midten er det en medalje av Ludvig 14 som ung mann, og nederst i midten Henrik 6. Ved å plassere kongen blant disse mektige menn fra fortiden, kan Ludvig 14 ses som arvtaker til deres historiske bragder og berømmelse. Samtidig forteller maleriet en historie om medaljer og mynter. Dermed kaster det glans over Warins posisjon som kunstner, ved at hans egen medalje med portrettet av kongen har en så sentral plassering.

Warin sto bak en ny metode innenfor myntproduksjon og brukte den til å lage mynten Louis d’or med portrettet av Ludvig 13 og senere Ludvig 14. Serien med Ludvig 14 anses for å representere gullalderen i fransk numismatikk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg