Faktaboks

Jean Price-Mars
Uttale
pris mars
Født
15. oktober 1876
Død
1. mars 1969
Jean Price-Mars
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Jean Price-Mars er en franskspråklig forfatter og kulturpersonlighet fra Haiti. Han var utdannet lege, men foretok også viktige etnografiske studier av den svarte kulturen i landet. I tillegg hadde han i perioder viktige politiske verv. Price-Mars regnes som en av de første representantene for négritude-bevegelsen og fikk også betydning for utviklingen av det religiøse livet i landet, fordi han fremhevet at voodoo måtte sees på som Haitis nasjonalreligion. I bøkene sine tok Price-Mars i første rekke opp etnografiske emner. Enkelte av dem fikk stor innflytelse, ikke bare i hans eget land, men i hele det franskspråklige Karibia og også i mange afrikanske land.

Lege, statsmann og forsker

Price-Mars kom fra en liten by i den nordre delen av Haiti. Han mistet foreldrene sine tidlig og vokste opp hos besteforeldrene. Hos dem lærte han å kjenne den kulturelle tradisjonen som hadde sitt opphav hos de afrikanske slavene. Price-Mars gikk på videregående skole i hovedstaden Port-au-Prince. Senere fikk han stipend for å studere medisin, men han fullførte ikke legestudiet før i 1922, blant annet fordi han ikke hadde økonomisk mulighet til å studere på heltid.

I tiden før og under USAs okkupasjon av Haiti (1915–1934) arbeidet han blant annet ved Haitis legasjon i Washington D. C. og ved landets ambassade i Paris. I 1930 var han presidentkandidat, men han trakk seg til fordel for kandidaten som vant valget.

I 1941 var Price-Mars drivkraften bak opprettelsen av et forskningsinstitutt for etnografi på Haiti. I 1946 var han Haitis utenriksminister en kortere periode. Senere hadde han det viktige vervet som Haitis ambassadør i nabolandet Den dominikanske Republikk, Etter at han hadde fylt åtti år var han ennå aktiv som sitt lands representant i Frankrike og i FN.

Selv om Price-Mars samarbeidet med den franske og den amerikanske regjeringen som ung, ble han tidlig kritisk til den sterke europeiske innflytelsen i landet. Han mente at Haiti først og fremst måtte være tro mot sine afrikanske røtter. På Haiti er over nitti prosent av befolkningen etterkommere etter afrikanske slaver. Disse har vanligvis liten utdannelse og lav sosial status Den øvrige delen av befolkningen har tradisjonelt tilhørt Haitis overklasse. Mange av dem som utgjør denne gruppen er lysere i huden, og har i gjennomsnitt høyere utdannelse og bedre økonomi. De har vanligvis hevdet at de stammer fra sør-europeiske immigranter. Price-Mars er den første haitianske forfatteren som legger vekt på sin egen afrikanske bakgrunn. Etter hvert kom mange forfattere fra Haiti, også forfattere med delvis europeisk slekt, til å understreke at de først og fremst er afrikanere.

«Kollektiv bovarysme»

Price-Mars drøftet også hvorfor så mange haitianere ikke ønsket å vedstå seg sitt afrikanske opphav. Hans oppfatning var altså at de tilla seg selv en europeisk bakgrunn som de enten ikke hadde eller som var lite fremtredende hos dem, sammenliknet med det faktum at de var mørke i huden og hadde afrikanske aner. Dette fenomenet forklarte han ved hjelp av et begrep som ble brukt første gang i 1908 av den fransk-hollandske etnologen Arnold van Gennep på bakgrunn av en berømt fransk roman, Madame Bovary (1857, norsk oversettelse "Fru Bovary") av Gustave Flaubert. I denne boken er fru Bovary svært utilpass med det ordinære livet som hustru til en middelmådig lege i provinsen Hun drømmer om en spennende og romantisk eksistens som likner det livet hun har lest om i bøker for unge damer: Etter hvert finner hun seg elskere, neglisjerer sin lille datter og pådrar seg en stor gjeld hun ikke kan svare for. Tilværelsen hennes blir til slutt så håpløs at hun tar sitt eget liv.

«Kollektiv bovarysme» er et uttrykk som brukes når det ikke er en enkelt person som flykter fra virkeligheten på denne måten, men når eskapismen omfatter en større gruppe mennesker, for eksempel en hel sosial klasse. Flere forskere og forfattere har anvendt uttrykket, men Price-Mars' bruk av det er trolig den mest kjente. På 1920-tallet anvender han det om haitianere som holder fast ved å tro at de er europeere, og leve som europeere, selv om livsvilkårene er ganske andre på Haiti enn i Europa. Derfor er de ikke i stand til å skape et fellesskap med andre deler av befolkningen i landet. Og derfor har Haiti blitt et land med særlig store sosiale skjevheter, og et land der man i liten grad har maktet å utnytte de menneskelige og materielle ressursene som faktisk finnes. Den første boken der Price-Mars hevder at overklassen på Haiti har sviktet sin oppgave, er La Vocation de l'élite (1919, "Elitens kall"), men disse tankene har en viktig plass i hele forfatterskapet hans.

Onkelen forteller

Price-Mars mest kjente bok er Ainsi parlait l'oncle (1928, "Slik talte onkelen"), Dette er en essaysamling om hvordan Haitis historie og etnografi fører videre arven fra Afrika og slavetiden, en arv det var skrevet lite om før Price-Mars utgav sine bøker. Hans fremstilling av Haitis kultur vant etter hvert stor popularitet. Det er også av betydning at boken ikke har form av en vanlig fagbok, men har en delvis skjønnlitterær form.Den skildrer en samtale mellom fortelleren og hans onkel, som er godt kjent med den afrikansk-inspirerte kulturen på Haiti og av voodoo-religionen i særlig grad.

Etter denne boken utgav Price-Mars en rekke arbeider av mer vitenskapelig karakter. Blant disse kan nevnes Formation ethnique, folklore et culture du peuple Haïtien (1939, "Det haitianske folks etniske dannelse, folklore og kultur"). Denne boken er blitt et standardverk når det gjelder forholdet mellom Haiti og Afrika

En øy, to stater

Den siste delen av Price-Mars' forfatterskap er særlig viet forholdet mellom Haiti og Den dominikanske Republikk. Forholdet mellom disse to statene, som utgjør to deler av øya Hispaniola, har gjennom tidene ofte vært komplisert, og det har flere ganger vært krig mellom dem. Disse motsetningene går tilbake til 1800-tallet, til tiden lenge før europeiske stormakter begynte å kjempe om innflytelsen i regionen.

Konflikten skyldes det faktum at Haiti er preget av fransk språk og kultur mens Den dominikanske Republikk er preget av spansk. Men enda viktigere er det, ikke minst i Price-Mars' perspektiv, at Haitis befolkning i stor grad består av etterkommere etter afrikanske slaver, noe som ikke er tilfelle for befolkningen på den spanske siden av grensen. Dette er et hovedtema i flere av Price- Mars' siste bøker, blant annet i La République d'Haïti et la République Dominicaine (1953, "Republikken Haiti og Den dominikanske Republikk"). Dette verket er også preget av overbevisningen om at de to nabostatene har alle muligheter til å utvikle seg parallelt og i en tilstand av fred og samarbeid. Som man vet, har historien ennå ikke gitt ham fullstendig rett på dette punktet.

Et forfatterskap som lever

Selv om Jean Price-Mars er den eldste av de viktige forfatterne fra Haiti på 1900-tallet, er forfatterskapet hans fremdeles aktuelt. Det ser man ikke minst av det faktum at mange av bøkene hans de aller siste årene er kommet i nye utgaver. Mens interessen for hans mer populære og essayistiske bøker trolig var større mot slutten av forrige århundre, har fagbøkene hans fått en stadig voksende oppmerksomhet på 2000-tallet. Det virker som leserne, ikke minst i den fransktalende verden, i stadig høyere grad vender seg til Price-Mars* forfatterskap når de søker grundig informasjon om Antillenes historie og kultur.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Celucien L. Joseph: From Toussaint to Price-Mars. Rhetoric, Race and Religion in Haitian Thought, Create Space independent publishing platform, 2013.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg