Jean Giraudoux, fransk dramatiker, romanforfatter og essayist, dessuten diplomat og politiker (sjef for informasjonsministeriet ved utbruddet av den annen verdenskrig). I ungdommen var han sterkt opptatt av tysk litteratur og åndsliv, og mye av hans diktning er preget av ønsket om å skape et moderne uttrykk for stemning og atmosfære i tysk romantisk diktning.

Giraudoux debuterte 1909 med novellesamlingen Provinciales, og utviklet i de følgende år en poetisk fortellerkunst som kan virke noe affektert. Blant hans beste romaner er Simon le pathétique (1918) og Suzanne et le Pacifique (1921). I slutten av 1920-årene begynte han å skrive for scenen, og han stod snart frem som den ledende franske teaterdikter i mellomkrigstiden. I samarbeid med Louis Jouvet skapte han en original, poetisk teaterform som virket frigjørende på fransk scenekunst. Jean Anouilh har f.eks. mottatt tydelige impulser fra Giraudoux. Sentralt i Giraudoux' teater står ungdom, vår og forventning – stykkene hans rommer en lang rekke skinnende ungpikeskikkelser – men også den modne harmoni i et menneskesinn avstemt etter naturens store rytmer. Hans diktning er ofte forsvar for menneskets krav på jordisk lykke i en verden av irrasjonelle, ødeleggende krefter. Hans siste skuespill hadde et mer desillusjonert preg, ikke minst på grunn av nazismens fremvekst.

Giraudoux benyttet ofte antikke myter eller bibelske temaer for å uttrykke en moderne problematikk. Blant hans dramatiske verker kan nevnes Siegfried (1928), Amphitryon 38 (1929), Intermezzo (1933), La Guerre de Troie n'aura pas lieu (1935; Det blir ikke noen Troianerkrig), Électre (1937), Ondine (1939), L'Apollon de Bellac (1942) og La Folle de Chaillot (1945; Den gale fra Chaillot; filmatisert 1969). En rekke av skuespillene har vært oppført på norske scener.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.