Faktaboks

Jean De Bosschère
Uttale
dəbåʃˈɛr
Født
5. juli 1878
Død
17. januar 1953

Jean De Bosschère var en belgisk franskspråklig forfatter. Han var også en betydelig billedkunstner. Hans verk er særlig preget av interesse for det erotiske og det okkulte. Samtidig var han opptatt av katolsk mystikk. Han var tiltrukket av ulike tendenser i tiden som gikk i andre retninger enn realismen og positivismen.

Erotikk og mystikk

De Bosschères første prosadikt er påvirket av symbolismen. Han var også en av de første dikterne utenfor Frankrike som oppdaget den franske katolske dikteren Paul Claudel. Samlingen Métiers divins (1913 «Guddommelige håndverk») er en hyllest til skaperevnen og til manuelt arbeid. I 1915, under første verdenskrig, rømte han fra det okkuperte Belgia til Storbritannia. Hans diktning ble etter hvert påvirket av engelsk litteratur, særlig av T. S. Eliot og Ezra Pound, og han skrev også på engelsk, blant annet diktsamlingen The Closed Door (1917, «Den stengte døren»).

En ensom opprører

Fra 1923 bodde De Bosschère i Frankrike. I denne perioden fikk han sterke impulser fra surrealismen, og særlig fra dikteren og teatermannen Antonin Artaud. Blant verkene fra denne tiden kan nevnes den selvbiografiske romanen Marthe et l'enragé (1927, «Marthe og den rasende»), der han skildrer forholdet til sin søster som hadde leppespalte, også kjent som hareskår. Når faren går konkurs, og de to ungdommene opplever at de blir utstøtt og mobbet, blir de så sterkt knyttet til hverandre at det utvikler seg er incestforhold mellom dem.

Et annet av De Bosschères verk er den makabre diktsamlingen Satan l'obscur (1933, «Satan den dunkle») som også har mange selvbiografiske trekk. De Bosschère er også kjent for sine skildringer fra Paris. Selvbiografien Fragments du journal d'un rebelle solitaire («Fragmenter fra en ensom opprørers dagbok») utkom i 1952.

Billedkunstneren

Som billedkunstner er De Bosschère særlig anerkjent for illustrasjonene av egne verker og av gresk og romersk diktning, blant annet av de erotiske diktene til Ovid. Han er påvirket av art nouveau-stilen, og særlig av Aubrey Beardsley.

De Bosschère hadde i perioder en stor kontaktflate blant samtidens diktere og kunstnere, men han var også en typisk individualist, og særlig de siste årene av sitt liv levde han i isolasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg