Rudiš debuterte med Nebe pod Berlinem (Himmelen under Berlin, 2002) der han kombinerer inntrykk fra Berlins undergrunnsbane og en livsstil inspirert av punkmusikken. Hans verker handler ofte om mennesker i utkanten av samfunnet. Andre tilbakevendende motiver er jernbaner og den kompliserte tysk-tsjekkiske og sentral-europeiske historien. Mange av hans fortellinger finner sted i Sudetlandet. Det gjelder for eksempel tegneserietrilogien Alois Nebel (2003–2005) om stasjonsforstanderen Alois Nebel, og romanen Grandhotel (Grandhotell, 2006) som utspiller seg i Liberec.
Rudiš har også skrevet mange verker for teater og radioteater. Skuespillet Léto v Laponsku (Sommer i Sameland, 2006) utspiller seg tross tittelen i Tsjekkia, Sameland brukes som symbol på et fristed. Tilsvarende er «Helsinki» i romanen Konec punku v Helsinkách (Slutten på punken i Helsinki, 2010) navnet på en bar i det tidligere DDR.
Romanen Winterbergs letzte Reise (Winterbergs siste reise, 2019) skrev Rudiš på tysk (tsjekkisk oversettelse 2021). Romanen handler om den døende, nesten 100 år gamle Wenzel Winterberg, som sammen med sin mye yngre pleieassistent begir seg ut på en siste togreise gjennom det historieplagede Sentral-Europa. En mer faglitterær utgivelse, som dog bevarer den suggestive stilen til Rudiš' andre verk, er Gebrauchsanweisung fürs Zugreisen (Bruksanvisning for togreiser, 2021).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.