Jan Inge Hovig, norsk arkitekt. Hovig hadde en kort, men intens karrière med kontor i Oslo, Steinkjer og Porsgrunn. Produksjonen var stor og variert.

Han var en av flere arkitekter som etter krigen tok fatt på de mange store oppgavene i Nord-Norge. Hovig har i stor grad påvirket etterkrigsarkitekturen i nordnorske byer som Narvik, Harstad og Tromsø. Her formgav han ikoniske bygg fylt med optimisme, dristighet og tro på fremtiden.

Hans dristige og formsterke arkitektur er særlig kjent gjennom  Tromsdalen kirke (Ishavskatedralen, 1965), Messehallen på Sjølyst i Oslo (1962) og Finnsnes Forretningsbank (1965).

Han har også en stor og variert villaproduksjon fra store omfattende prosjektet som Villa Weidemann i Oslo (1960), Villa Dyrhoff i Oslo (1967) til feltutbygginger som Bjerkås (1965-69) og Jørnstad (1961-1968) i Asker. Formspråket beveger seg fra relativt enkle trevillaer etter krigen til store omfattende prosjekter i naturbetong. Karakteristiske takflater båret av limtredragere i store dimmensjoner er gjennomgående i mange prosjekter. I mange prosjekter brukte Hovig brukte torv, saltak og mørkbeiset tre, uten at bygningene mistet sitt tydelige internasjonale preg. Arkitekturen var kanskje særlig inspirert av USA, Sveits og Japan. På Jølstadfeltet i Asker var det uttalt at Japan dannet bakteppe for de eskeformede enetasjes husene i sort, hvitt og glass. 

Et sentralt materiale i Hovigs produksjon var betong, og kanskje særlig naturbetong. Han skapte dristige former og bidro til å gi etterkrigstidens betongarkitektur form og innhold.

Etter artium og snekkerkurs studerte Jan Inge Hovig ved NTH (Norges tekniske høyskole) og tok diplomeksamen i 1946. Som student fikk han andrepremie i arkitektkonkurransen om hustyper for Finnmark og Nord-Troms.

Etter eksamen arbeidet Hovig først som assistent hos arkitekt Horntvedt, senere hos professor Finn Berner. I 1947 reiste han til Narvik, og arbeidet som byarkitekt fram til 1950, med privat praksis ved siden av.

I 1950 dro han til Oslo startet egen praksis, hvor han opparbeidet seg et stort kontor med tolv assistenter.

I 1956 inngikk Jan Inge Hovig et samarbeid med Christian Norberg-Schulz etter at de delte 2. premien om Messehallen på Sjølyst i Oslo. De samarbeidet deretter om flere andre prosjekter, blant annet nevnte Villa Weidemann i Oslo og konkurranse om konserthus på Tullinløkka i Oslo.

Blant Hovigs andre medarbeidere kan nevnes Jens Jørgen Bugge, Rasmus Hansson, Roy Holm, Egil Mørch og Eilert Østgaard.

Fra 1972 inngikk Jan Inge Hovig kompaniskap med Helge B. Kvernes og etablerte Hovig og Kvernes arkitektkontor AS i Porsgrunn. Hovig var ansatt på byplankontoret i Stavanger i midten av 1970-årene, før han igjen forsatte sin praksis i Oslo.

I begynnelsen av 1970-årene hadde Hovig avdelingskontor i Steinkjer i sammenheng med konkurransen om Steinkjer rådhus i 1973.

Hovig representerte Norge ved Arkitekturutstillingen under Olympiaden i Mexico i 1968.

  • Harstad kino (1954)
  • Fredskapellet i Narvik (1951-1957)
  • Trondenes herredshus (1957)
  • Alfheim svømmehall i Tromsø (1957)
  • Fylkeshuset i Troms, Tromsø (1957)
  • Harstad kirke (1958)
  • Stalsberghagen kapell og krematorium (1958)
  • Idrettens Hus i Narvik (1968)
  • Samfunnshuset i Harstad (1958)
  • Villa Weidemann (1960)
  • Messehallen på Sjølyst i Oslo (1962)
  • Finnsnes Forretningsbank (1965)
  • Tromsdalen kirke (1965)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.