Faktaboks

Jan Erik Lindgren
Født
7. februar 1945, Nyköping, Sverige
Portrettbilde
Jan Erik Lindgren hviler i den egne stolen Syncro som han tegnet i 1986 for Vestlandske Møbelfabrikk.
Portrettbilde
Av .

Jan Erik Lindgren er en svensk-norsk industri- og møbeldesigner. Han står bak flere kjente møbler, deriblant bestselgeren Stressless Royal fra Ekornes.

Oppvekst og utdannelse

Jan Erik Lindgren er født i den svenske byen Nyköping. I 1956 flyttet familien til Oslo. Som ung interesserte Lindgren seg for arkitektur, konstruksjon og snekring. Det førte ham til å bli snekker for Nesodden Boligbyggelag (1965–1971). Behovet for å utvikle sitt eget kunstnerskap fikk ham til å søke opptak til Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Der studerte han i perioden fra 1971 til 1975.

Konkurranser

Stol
Jan Erik Lindgrens prototype til Binders ble utført hos Hove Møbler i 1972 da han var andreklassestudent ved SHKS.

Samtidig som Jan Erik Lindgren gikk på SHKS, leverte han forslag til flere møbelkonkurranser. I 1972 deltok han i Bransjerådets møbelkonkurranse, der i alt 95 utkast ble innlevert. I januar 1973 ble resultatet offentliggjort. Trioen Bjørn A. Larsen, Terje Meyer og Per Ødegaard vant førstepremien. Lindgrens forslag med konkurransenavnet Binders ble tildelt andrepremie. Særtrekket med Binders er de laminerte delene som ligner på sammenslåtte stifter. Serien ble kort tid etterpå produsert av Hove Møbler.

Sørliemøbler i Sarpsborg arrangerte i 1974 en møbelkonkurranse. Det ble innlevert totalt 112 utkast fra flere land. I juryen satt Tormod Alnæs, Ingmar Relling og Hans Wegner. Konkurransen foregikk i to omganger. Til andre omgang ble tolv forslag plukket ut for å fremstilles som ferdige prototyper i størrelse 1:1. I 1975 ble konkurransen avgjort. Jan Erik Lindgrens enkle stol Snurre ble innkjøpt av Sørliemøbler. Stolen er laget av treelementer, meiebein og utspent lerret som sete og rygg. Utførelsen og formspråket var med sitt lave sete tidstypisk og rettet mot ungdomsgenerasjonen.

Straks etter Jan Erik Lindgren ble uteksaminert fra SHKS, mottok han stipend fra Statens Teknologiske Institutt (STI). Der fikk han anledning til å lage prototyper sammen med sakkyndige teknikere.

Ekornes

I august 1976 fikk Jan Erik Lindgren fast ansettelse som sjefdesigner ved Ekornes. Firmaet hadde tidligere brukt eksterne designere som samarbeidet med produktutviklingsavdelingen. Med Lindgren kunne Ekornes utvikle en mer helhetlig designlinje. Hans første design for firmaet var den rimelige Stressless Junior.

Etter suksessen med Ekornes' stol Stressless Original (1971) ønsket firmaet utvikle nye modeller innenfor det samme konseptet. Jan Erik Lindgrens stol Stressless Globe (1977) var en videreutvikling av Stressless Global som var tegnet av Møre Designteam (1970). Global var utført i forkrommede stålrør, mens Globe ble produsert i laminert tre. Lindgrens Globe er med et tydelig pregnant formspråk der treet og putene i skinn harmoniserer særdeles godt.

Samtidig som Lindgren var stipendiat ved STI, fikk han ideen om underdelen til en stol. Konseptet var en ring i tre, montert på en sirkulær glidebane av plast. Det var opptakten til Ekornes bestselger Stressless Royal. Til ringen ble det montert to innsvungne sidestykker som fikk en timeglassform. Stolens rygg ble først utstyrt med fjærer fra noen sengerammer som ikke lenger skulle produseres. Det viste seg snart at løsningen var problematisk. For å unngå at fjærene skulle komme ut av skumplasten ved bruk ble de plassert i emballasjebånd av nylon. Stressless Royal ble lansert i 1980.

I 1970-1980-årene produserte de fleste norske møbelprodusenter møbler i furu. Jan Erik Lindgren utviklet en interessant furumodell for Ekornes. Møbelgruppen Party fra 1977 er med brede vanger i heltre furu. Sete og rygg er i tykt skinn med knappestopping som minner om eldre tiders Chesterfieldmøbler.

Vinteren 1981 sluttet Jan Erik Lindgren som sjefdesigner ved Ekornes. Samme år etablerte han designkontor på Nesodden.

Ulike oppdragsgivere

En av Lindgrens viktigste samarbeidspartnere i 1980-årene var belysningsprodusenten Ideas. Ved etableringen av firmaet laget Lindgren et tjuetall utkast til lamper. Kort tid etterpå ble en rekke modeller satt i produksjon. En av de mest kjente var gulvlampen Bue med den halvkuleformede lampeskjermen. Tematisk minner lampene for Ideas om japansk minimalisme og amerikansk modernisme fra 1920-årene.

For Vestlandske Møbelfabrikk tegnet Lindgren flere stoler. Lenestolen Club (1986) har et kraftig understell i tre og et overdimensjonert sete i hud. Det samme året utviklet han også den regulerbare lenestolen Syncro. Spesielt med denne modellen er ryggens bakside som består av to laminerte treplater. Nærmest som en addisjon til de foregående stolene er Futura (1987). Forskjellen er at Futura ble utstyrt med elektrisk motor og svingemekanisme med minnefunksjon.

I 1988 vant Lindgren Møremøblers konkurranse om stoler til Olavshallen i Trondheim. Konsertlokalet ble etter hvert utstyrt med 1200 stoler av modellen Multi. De ble tilpasset lokalet – «millimeter for millimeter».

I 1980-årene arbeidet Lindgren også for Platou Arkitekter, Platou Offshore Design og prosjekter knyttet til oljeindustrien.

Flytter til Sverige

I 1990 flyttet Jan Erik Lindgren til Sverige. Der har han siden 1994 hatt eget designkontor og modellverksted. Han har arbeidet for en rekke private oppdragsgivere, utført planer og detaljtegninger, og ikke minst utarbeidet prototyper.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Høidal, Eldar (2009). Ekornes: Fra springfjær til Stressless, Norsk Møbelfaglig Senter

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg