Faktaboks

Jan Erik Kongshaug
Født
4. juli 1944, Trondheim
Død
5. november 2019
Virke
Lydtekniker og musiker
Familie

Foreldre: Musiker John Kongshaug (1922–95) og sanger Bjørg Alice Teigen (1924–).

Gift 1965 med sykepleier Kirsten Steen (29.8.1947–), datter av Henry Steen (1919–98) og Liv Muhle (1923–).

Jan Erik Kongshaug fotografert i Rainbow Studio i 2016
Jan Erik Kongshaug fotografert i Rainbow Studio i 2016
Av /Aksent.

Jan Erik Kongshaug var en norsk gitarist, bassist og lydtekniker. Han jobbet innen mange ulike sjangre, men ble med årene kanskje mest kjent for sitt arbeid med jazzrelaterte uttrykk. Han ble anerkjent som en av hovedarkitektene av det som kalles «ECM-lyden», det distinkte lydbildet som preget mange av produksjonene til det tyske plateselskapet ECM. Kongshaug var tekniker for mange av selskapets utgivelser fra begynnelsen av 1970-tallet like frem til sin død i 2019.

Bakgrunn

Jan Erik Kongshaug ble født i Trondheim i 1944. Han vokste opp i en musikalsk familie som sønn av gitaristen og låtskriveren John Kongshaug. Hans mor, Bjørg Alice Teigen, var sanger. Jan Erik begynte å spille trekkspill i 6-årsalderen og gikk senere over til gitar, som ble hans hovedinstrument, samt bass. Han tok studier i elektronikk ved det som da het Trondheim tekniske skole. I en periode jobbet han som yrkesmusiker på Amerikalinjen, før han vendte tilbake til Trondheim, ble aktiv i byens jazzscene og spilte med blant andre Asmund Bjørken.

Oslo, ECM og Rainbow Studio

Etter at Kongshaug hadde gjort ferdig sin utdannelse i elektronikk, flyttet han i 1967 til Oslo. Her jobbet han i noen år i Arne Bendiksen Studio, både som lydtekniker og som studiomusiker. I 1970 og med innspillingen av Jan Garbareks Afric Pepperbird innledet han sitt mangeårige samarbeid med Manfred Eicher og hans plateselskap ECM, et samarbeid som bidro til å spre norsk jazz til et internasjonalt publikum så vel som å etablere selskapets distinkte produksjon. Et av hans grep var blant annet å sette opp mikrofonen et stykke fra instrumentene, noe som i sin tur ville kunne ta opp lyden av instrumentets klang i rommet. Kongshaug var teknikker for en stor del, dog ikke alle, av ECMs utgivelser i årene 1970 til 2018, herunder innspillinger med, foruten Garbarek, Terje Rypdal, Keith Jarrett, Paul Bley, Jack DeJohnette og Pat Metheny. Blant hans siste arbeider for ECM finner vi John Surmans Invisible Threads, innspilt i juli 2017 og utgitt året etter.

I 1984 dannet han sitt eget studio, Rainbow Studio i Oslo, et studio som har hatt høy anerkjennelse i både inn og utland. Studioet var først plassert ved Dælenga, før han bygde en ny utgave av det i nærheten av Akerselva i 2004. Utover sitt arbeid med jazzrelaterte uttrykk har Kongshaug også jobbet med artister innen pop, rock, visesang, folkemusikk og krysninger av disse. Blant annet har han vært tekniker på innspillinger med Ole Paus, Jan Eggum, Tone Hulbækmo, Sigmund Groven og Susanna Wallumrød.

Kongshaug jobbet også som gitarist ved siden av sitt virke som studiotekniker. Fra slutten av 1960-tallet spilte han med Svein Nyhus Kvartett og bidro på flere album med Nyhus i ulike konstellasjoner frem til og med utgivelsen av Svein Nyhus Kvintett i 2017. Kongshaug spilte også på innspillinger med blant andre Frode Thingnæs, Bjarne Nerem, Kari Svendsen og Karin Krog, i noen av tilfellene i tillegg til å ha vært tekniker på utgivelsene. Han har også gitt ut en rekke album under eget navn, herunder The Other World fra 1988. Kongshaug mottok Kongens fortjenstmedalje i 2019. Han døde senere samme år etter lang tids sykdom.

Utmerkelser

Les mer i Store norske leksikon

Kilder og litteratur

  • J. Bergh: Norwegian Jazz Discography, 1999
  • T. Mosnes: “Mannen med regnbuelyden”, intervju i Jazznytt nr. 2/2001
  • materiale i Norsk Jazzarkiv

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg