Jak-17 (NATO-kodenavn: Feather), sovjetisk jagerfly, videreutvikling av Jak-15 med nesehjul istedenfor halehjul og kraftigere motor. En toseters variant var det første operative jetdrevne treningsflyet i det sovjetiske flyvåpenet.

Jak-17 fløy første gang 1947, og erstattet Jak-15 i produksjon fra 1947. I alt 430 fly bygget frem til 1948, inkludert omkring 150 toseters treningsfly (NATO-kodenavn: Magnet). Jagerflyet Jak-23 var en direkte videreutvikling av Jak-17.

Jak-15 var utstyrt med en RD-10A turbojetmotor, en videreutvikling av RD-10 som var en kopi av den tyske Jumo 004B, med en ytelse på 9,8 kN, og utrustet med to 23 mm maskinkanoner. Vingespenn 9,20 m, lengde 8,77 m, maksimal startvekt 3323 kg, toppfart 750 km/t ved 19 700 fot (6005 m).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.