Faktaboks

J. Ludwig Mowinckels Rederi A/S
Offisielt navn
AS J LUDWIG MOWINCKELS REDERI
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Bergen
Stiftet
15.08.1912
Daglig leder
Geir Belsnes
Styreleder
Bjørn Johan Sjaastad

Er et norsk rederi med røtter tilbake til 1898 da Johan Ludwig Mowinckel (1870 – 1943) etablerte rederivirksomhet i Bergen. Rederiet ble etter hvert et av byens og Norges største rederier og omfattet linje-, tramp- og tank-, bulk- og kjemikalietankfart. I 2022 disponerer rederiet en flåte på fire råolje-, kjemikalietank- og tørrbulkskip. Omsetningen i 2020 var om lag 48.7 millioner kroner. Rederiet inngår i et konsern med syv selskaper og er heleid av stiftelsen Magda Müller Mowinckels Legat, som ble etablert i 1985.

Historikk

Mowinckel kjøpte sitt første skip i 1898 og dannet sitt første partrederi i 1901. Han investert i flere skip de følgende årene og i 1912 slo han sammen sine partrederier til ett flerskipselskap under navnet A/S J. Ludwig Mowinckels Dampskibsrederi. I 1919 var rederiet Bergens tredje største rederi målt i tonnasje, navnet ble endret til A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi og Einar W. Engelsen (1884 – 1972) ble ansatt som administrerende direktør. Engelsen blir ansett som den drivende kraften i den videre oppbyggingen av rederiet, da Mowinckel ble stadig mer engasjerte i både i lokal- og rikspolitikken.

Rederiets vekst fortsatte i mellomkrigstiden, særlig i tankfart og i linjefart gjennom deltagelse i flere oversjøiske linjeforetak. I 1920 gikk Mowinckel som ett av seks bergensrederier inn i AS Samseiling og opprettelsen av County Line, en linje som opererte mellom Montreal i Canada og europeiske havner. I 1921 overtok Mowinckel den ene av tre parter i Den Norske Syd-Amerika Linje og i 1939 ble Cosmopolitan Line etablert med seilingsopplegg mellom amerikanske østkysthavner og Antwerpen. I 1939 kom Mowinckel også med i linjeforetaket Sprague Line med seilinger mellom Nord- og Sør-Amerika. Linjen ble nedlagt under verdenskrigen, men gjenoppsto som et samarbeid mellom Mowinckel og Westfal-Larsen & Co. som Southern Cross Line i 1946. Rederiets første motortankskip ble overtatt i 1926 etterfulgt av ytterligere fem før utbruddet av andre verdenskrig.

Mowinckels yngste sønn Jens Gran Mowinckel (1918 – 1950), som var tilknyttet Nortraships linjeavdeling i New York under krigen, førte rederiet videre etter farens død. Om lag 30 prosent av flåten gikk tapt i løpet av krigsårene og nybygging av linjeskip ble prioritert under gjenoppbyggingen. Etter Jens Gran Mowinckels død i 1950 overtok Einar Engelsen ledelsen av rederiet.

I 1960 besto Mowinckels flåte av 24 skip hvorav ni var tankskip, to trampskip og de øvrige linjeskip. Linjevirksomheten ble gradvis nedbygget fra 1960 med Southern Cross Line som det første. Cosmopolitan Line, som var et av rederiets mest vellykkede, ble oppgitt i 1967 mens engasjementet i Syd-Amerika Linjen ble avviklet først i 1979.

Nye investeringer ble gjort i tank- og bulkskip fra slutten av 1960-årene, samtidig ble det inngått et samarbeid med blant annet Kristian Gerhard Jebsens Skipsrederi ved opprettelsen av rederigruppen Gearbulk. I 1970-årene kom de første investeringene i kjemikalie/produkttankvirksomhet og supply-skip. I 1989 overtok Mowinckels Rederi navnerettighetene til Det Bergenske Damskibsselskab. På 2000-tallet har rederiet spesialisert seg på verdensomspennende transport med råolje-, kjemikalietank- og tørrbulkskip.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

J. Ludwig Mowinckels Rederi A/S
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
50.201 Utenriks sjøfart med gods

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg