Jørgen Skaare

Faktaboks

Jørgen Skaare
Jørgen Andreas Skaare
født:
15. juli 1912, Aga, Ullensvang
død:
22. juni 1978, Asker
Jørgen Skaare. «Stilleben». Olje på lerret. 1939. H. 65. B. 55.
Oljemaleri
Jørgen Skaare, Ex libris, Kjell Holm, 1940-tallet. Gjengitt med tillatelse fra Stiftelsen Kjell Holm.
.

Jørgen Skaare var en norsk maler, tegner, grafiker og glasskunstner. Han er særlig kjent for å ha introdusert den spesielle glassmaleriteknikken la dalle her i Norge. Jørgen Skaare har utførte glassmalerier i en rekke norske kirker og andre bygninger. En noe mindre kjent del av hans kunstnerskap er den store produksjonen av ex libris-merker.

«Sunnmørsmaler»

Skaare vokste opp på Åheim i Vanylven. På 1940-tallet flyttet Jørgen Skaare til Ålesund, og virker som kunstner der fram til 1949. Etter krigsårene bodde Skaare og hans familie en kort periode i Holmstua på Skodje. I 1948 bodde han i Våga, på gården Sandbu Sør Nedre, mens eieren Kjell Holm var i USA. Når Skaare karakteriseres som «Sunnmørsmaler», henger det naturlig nok sammen med oppvekst og tidlig voksenliv i landsdelen, men like mye med lokale motiver som han gjenga i sine malerier. I Ålesunds-tiden etablerte han et kollegialt fellesskap med blant andre Amy Berg (1918-2000), Per Roald (1912-2001) og Karl Straume (1877-1968). Ellers var Skaare med i et rikt kunstermiljø i fagorganisasjonen «Biletkunstnarana i Møre og Romsdal», etablert i 1931. Grupperinger av Møre-malerne stilte ut sammen ved flere anledninger, blant annet i Trondhjems Kunstforening høsten 1946.

På begynnelsen av 1950-tallet bodde han noen år i Bergen, før han på slutten av tiåret flyttet til Oslo. Siste del av livet bodde Skaare i Asker.

Utdannelse og kunstnerisk uttrykk

Mellom 1947 og 1950 hadde Skaare flere studieopphold i Frankrike. Ved Académie Colarossi i Paris fikk han undervisning av Othon Friesz (1879-1949). Ved Académie Julian studerte han under André Planson (1898-1981). Skaare fikk også undervisning hos Nils Krantz i Bergen. Krantz uttrykte seg i et moderat, kubistisk formspråk med forenkling og geometrisering som virkemidler. I Skaares varierte uttrykk kan dette formspråket ses i malerier på 1950-tallet.

Skaare malte hovedsakelig stilleben, figur- og landskapsmotiver. Hans uttrykk preges av en kraftig penselføring. Fargebruken går fra det lyse og lette, til det mer mørke. Særlig i maleriene hvor han bruker kraftige, mørke konturer, følger han opp med en mørkere fargeskala. Disse verkene gir assosiasjoner til uttrykket som kommer fram i hans glassmalerier i la dalle-teknikken. Skaares opptatthet og påvirkning fra det franske, fører også sammenligningen i retning av George Rouault (1871-1958) og hans kraftfulle uttrykk med de samme mørke konturene, også han opptatt av glassmaleri.

Mot slutten av sin karriere eksperimenterte Skaare med relieffer i stål og metall.

La dalle og læretid i Chartes

Skaare jobbet også i den tradisjonelle glassmaleriteknikken hvor glasset legges inn i blyinnfatning, men det er den spesielle og mer eksperimentelle la dalle-teknikken som først og fremst har gitt ham en unik posisjon i Norge. Skaare var den første her til lands som tok teknikken i bruk, tidlig på 1950-tallet.

La dalle-teknikken går ut på at tykke glassbiter hugges og kuttes for hånd, slik at lyset brytes mest mulig. De fasetterte glassbitene har en tykkelse på rundt en tomme. Den uregelmessige formen gir en særegen glød og stofflighet til motivet. Motivet jobbes fram ved at de ferdig tilhugde glassbitene legges inn i en ramme av armert betong.

Jørgen Skaare lærte teknikken i 1950, da han jobbet som assistent hos Gabriel Loire i Chartres. Studieoppholdet ble finansiert av forretningsmann og kulturperson, Kjell Holm fra Ålesund.

Loire-familien har vært glassmalere i generasjoner og utviklet la dalle-metoden. Loires glassmaleri-verksted er Frankrikes største. Her forenes gammel tradisjon med moderne uttrykk. Mens Skaare var assistent hos Loire, bodde han med sin familie i verkstedet som ligger ved Chateau de Leves, i en idyllisk park med en liten elv som renner forbi. Her bodde også Loires mest betrodde medarbeider, hans førsteassistent, Boucher. Boucher hadde også utdannelse som arkitekt. På Skaares tid besto verkstedet av 20 arbeidere som enten var spesialister i glassmaleri eller kunstnere som gikk i lære. I tillegg besto staben av fem menn og en kontormedarbeider som utførte det øvrige arbeidet. Studieoppholdet hos Loire førte til at Skaare fikk en idé for hvordan han ville forsøke å forene Chartes-skolen med det moderne maleriet.

Ex libris

Under krigsårene, i perioden 1942 til 1945, utformet Skaare også cirka 60 ex libris-arbeider. Disse ble bestilt av bok-entusiaster og boksamlere, særlig i Ålesund. Tegningene ble overført til klisjeer i firmaet Wilhelm Scheel & Co i Oslo, og mangfoldiggjort ved hjelp som litografi-teknikken av boktrykker Johs. Havnevik i Ålesund. De beste av disse ble antatt i den danske ex libris-foreningens tidsskrift på slutten av 1940-tallet.

Skaare og Sparre

Et samarbeid i 1960 mellom Skaare og Victor Sparre resulterte i det første kunstverket i la dalle-teknikken i Norge. Skaare var den som kunne teknikken og introduserte den for Sparre. Glassmaleriene er å se i Tune kirke, og utgjør de fire korvinduene. Utsmykningen ble laget i verkstedet til glassmester G.A. Larsen. Sparre har siden brukt teknikken i flere av sine kirkeutsmykninger.

Kirkeutsmykning

Jørgen Skaare har hatt en rekke utsmykningsoppdrag. Blant flere finner vi i Ørskog kirke tre store glassmalerier innviet i 1952. Vinduene er fem meter høye, og hvert av dem er delt i tre store bildefelt. Temaene er korsfestelsen, nedtakelsen fra korset og oppstandelsen. Han har laget to små glassmalerier i Aalhus kirke i Jølster. I Nord-Vågsøy ved Stadt har han laget en utsmykning hvor det sentrale partiet viser den seirende Kristus og de fire evangelistene. I feltet under, finner vi nattverden og i feltet over, ser vi to engler som bærer kronen. Arbeidet sto ferdig i 1960. I Lisleherad gravkapell finnes et lite glassmaleri i tradisjonell teknikk, også dette fra 1960. I 1962 utsmykket han Sjusjøen fjellkirke med et glassmaleri i la dalle.

Verv og stillinger

I perioden fra 1953 til 1959 var han utstillingsleder i Riksgalleriet. Mellom 1962 og 1965 var han intendant i Kunstnernes Hus i Oslo. Fra 1965 til 1969 hadde han stillingen som direktør i Landsforbundet Norsk Brukskunst.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • «Glassmaleri i Vågsøy.» Aftenposten, 14.7.1960.
  • Grytten, Harald. "Sunnmørsmaleren Jørgen Skaare." Nytt i uka, 12.8.2020. https://mixp.issuu.com/nyttiuka8/docs/niu_120820_web/26
  • «Jørgen Skaare etterlyser kunsttradisjon på landsbygda.» Fylkestidende for Sogn og fjordanen, 16.11.1948.
  • «Kjøleskap og mixmaster er intet tegn på vår framgang som mennesker.» Innherreds Folkeblad og Verdalingen, 25.10.1955.
  • «La glasset tale for seg selv.» Signert «erle». Dagbladet, 16.7.1960
  • «Maleriutstilling."»Ytre Nordfjord Kunstforening. Fjordenes Tidende, 22.11.1945.
  • Skaare, Jørgen. «Moderne fransk kirkekunst.» Dagbladet, 23.7.1951.
  • Skorgevik, Kjell. Brødrene Kjell og Aksel Holm: To begivenhetsrike livsløp. Skrift nr. 8. Ålesund: Stiftelsen Kjell Holm, 2017.
  • Valder. «Maler søker modell». Sunnmøre Arbeideravis, 24.2.1947.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg