Ivor Armstrong Richards, britisk semantiker og litteraturteoretiker, en av de fremste i sin samtid; fra 1942 bosatt i USA. Hans hovedinteresse var studiet av de psykologiske og fysiologiske mekanismer som gjør det mulig for et menneske å meddele seg til et annet, ikke minst i diktningen. Hans psykologiske grunnlag var nærmest behavioristisk. Sammen med C. K. Ogden studerte han meningsbegrepet, og de utgav i fellesskap The Meaning of Meaning (1923). Richards skrev sine epokegjørende bøker Principles of Literary Criticism (1924), Science and Poetry (1925) og Practical Criticism (1929) som litteraturforeleser ved Cambridge University. Han behandlet opplevelsen av et diktverk ut fra begreper som stimulus og reaksjon (response), og hevdet at diktningen er mest verdifull når den skaper størst mulig likevekt i leserens nervesystem.

Senere utgav han bl.a. Coleridge on Imagination (1934), Speculative Instruments (1955) og So Much Nearer: Essays Toward a World English (1968). Han har hatt betydning for hele den retning i litteraturforskningen som ser etter verkets følelsesmessige struktur, driver detaljert meningsanalyse (close reading) og regner med komplekse virkninger, flertydighet osv. Richards er derfor en forløper for den såkalte New Criticism. Han utgav også diktsamlinger: Goodbye, Earth (1958) og The Screens (1960). Beyond (1974) er en undersøkelse av den store diktnings svar på evige filosofiske spørsmål.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.