Faktaboks

Ivor Armstrong Richards
Uttale
rˈitʃədz
Født
26. februar 1893
Død
7. juni 1979
Ivor Armstrong Richards, cirka 1930
Ivor Armstrong Richards, cirka 1930
Av /Magdalene College Cambridge 𝒲.
Lisens: CC BY SA 4.0

Ivor Armstrong Richards var en britisk semantiker og litteraturteoretiker, en av de fremste i sin samtid. Fra 1942 var han bosatt i USA. Hans hovedinteresse var studiet av de psykologiske og fysiologiske mekanismene som gjør det mulig for et menneske å meddele seg til et annet, ikke minst i diktningen.

Richards psykologiske grunnlag var nærmest behavioristisk. Sammen med C. K. Ogden studerte han meningsbegrepet, og de utgav i fellesskap The Meaning of Meaning (1923). Richards skrev sine epokegjørende bøker Principles of Literary Criticism (1924), Science and Poetry (1925) og Practical Criticism (1929) som litteraturforeleser ved Cambridge University. Han behandlet opplevelsen av et diktverk ut fra begreper som stimulus og reaksjon (response), og hevdet at diktningen er mest verdifull når den skaper størst mulig likevekt i leserens nervesystem.

Senere utgav han blant annet Coleridge on Imagination (1934), Speculative Instruments (1955) og So Much Nearer: Essays Toward a World English (1968). Han har hatt betydning for hele den retning i litteraturforskningen som ser etter verkets følelsesmessige struktur, driver detaljert meningsanalyse (close reading) og regner med komplekse virkninger, flertydighet og så videre. Richards er derfor en forløper for den såkalte New Criticism.

Han utgav også diktsamlinger: Goodbye, Earth (1958) og The Screens (1960). Beyond (1974) er en undersøkelse av den store diktningens svar på evige filosofiske spørsmål.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg