Ivar Viktor Johnsson, svensk billedhugger, elev ved Konstakademien i Stockholm 1909–11, studerte 1912–13 i Paris, men mottok sine avgjørende inntrykk under et Italia-opphold året etter. Impulser fra tidlig gresk kunst og florentinsk ungrenessanse, sammen med innflytelsen fra Carl Milles, har gitt hans kunst en formfullendt, noe kjølig, klassisistisk holdning med utpreget dekorative verdier.

I samarbeid med moderne arkitektur utførte han relieffer, fontener, karyatider osv. til Tekniska Högskolan (1915–19), Sveriges Allmänna Hypotekbank (Solen og Jorden, 1920), Oppstandelseskapellet i Skogskyrkogården (gavlgruppe 1925), Stadsbiblioteket (Iliaden, 1927) og Stockholms Högskola (1928), alle i Stockholm. I Helsingborg står hans store knelende bronsestatue David (1921), i Malmö Tidens genius (1929), i Karlstad hans monument over unionsoppløsningen 1905 (1955), i Stockholm hans Vega-monument (1930) og i Marabou-parken Kongen rider Eriksgata (1945).

Hovedverker er sjøfartsmonumentet Kvinne ved havet i Göteborg, reist 1934 til minne om krigsforlisene, og den uttrykksfulle Tycho Brahe-statuen på Ven (1946). Betegnende for hans klassiske innstilling er også bronsearbeider som Afrodite og den døende Adonis (1923).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.