IFA-esken, med portrett av Ivar Frithjof Andresen.

av Nidar. Begrenset gjenbruk

Ivar F. Andresen, norsk operasanger (bass), med en betydelig internasjonal karriere. Han hadde faste engasjementer på operahus i Stockholm, Dresden og Berlin og hadde flere gjesteopptredener på Metropolitan, Bayreuth og Glyndebourne. Han var ansett som en av sin tids beste bassangere og utmerket seg spesielt som Wagner- og Mozart-tolker. Hans profesjonelle karriere varte fra 1925 til 1938.

I Norge er han i ettertid kanskje mest kjent for at hans initialer ble brukt som navn på Nidars (opprinnelig Asolas) halspastiller IFA.

Andresen vokste opp i Oslo og arbeidet etter endt skolegang i sin fars manufakturforretning. Som venn av Kirsten Flagstads bror var han en hyppig gjest i sangerinnens barndomshjem, der hans sangtalent ble stimulert. Etter ikke helt vellykket sangundervisning som tenor i Kristiania, reiste han til Stockholm i 1919 der han studerte med Kirsten Flagstads sangpedagog Gillis Bratt. Han debuterte samme år som Kongen av Egypt i AïdaKungliga Teatern i Stockholm, der han fikk fast engasjement i perioden 1921–1925.

Andresens store, varme bass gjorde ham bemerket internasjonalt og i 1925 ble han invitert til Semperoper i Dresden, der han fikk fast stilling fra 1926 til 1931. Her utviklet han spesielt sitt repertoar på Wagner, Mozart og Verdi. Fra 1936 til 1939 var Berlin hans faste tilholdssted, først ved Städtische Theater (1932–1934) og så Staatsoper (1934–1938).

Fra 1927 til 1936 gjestet han årlig festspillene i Bayreuth der han sang under dirigenter som Arturo Toscanini, Richard Strauss og Karl Elmendorff. Hans største suksess, både i Bayreuth og karrieren for øvrig, var rollen som Gurnemanz i Parsifal under Toscanini.

I tillegg gjestet han som Wagnertolker flere ganger Metropolitan i New York i årene 1930–1932 og Covent Garden i London i 1928–1931. Som Mozart-tolker ble han invitert til Glyndebourne i 1935–1936 i rollene som Sarastro i Tryllefløyten og Osmin i Bortførelsen fra Seraillet.

Med karrige operaforhold i Norge, ble det mest konserter han holdt her, men i 1932 spilte han en av sine glansroller, Kong Markel, i Nationaltheatrets oppsetning av Wagners Tristan og Isolde.

Av helsemessige grunner avsluttet Ivar F. Andresen karrieren i Berlin bare 42 år gammel. Han flyttet til Sverige i 1939, der han døde året etter.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.