Andresens store, varme bass gjorde ham bemerket internasjonalt, og i 1925 ble han invitert til Semperoper i Dresden, der han fikk fast stilling fra 1926 til 1931. Her utviklet han spesielt sitt repertoar på Wagner, Mozart og Giuseppe Verdi. Fra 1936 til 1939 var Berlin hans faste tilholdssted, først ved Städtische Theater (1932–1934) og så Staatsoper (1934–1938).
Fra 1927 til 1936 gjestet han årlig Festspillene i Bayreuth, der han sang under dirigenter som Arturo Toscanini, Richard Strauss og Karl Elmendorff. Hans største suksess, både i Bayreuth og karrieren for øvrig, var rollen som Gurnemanz i Parsifal under Arturo Toscanini.
I tillegg gjestet han som Wagner-tolker flere ganger Metropolitan i New York i årene 1930–1932 og Covent Garden i London i 1928–1931. Som Mozart-tolker ble han invitert til Glyndebourne i 1935–1936 i rollene som Sarastro i Tryllefløyten og Osmin i Bortførelsen fra Seraillet.
Med karrige operaforhold i Norge ble det mest konserter han holdt her, men i 1932 spilte han en av sine glansroller, Kong Markel, i Nationaltheatrets oppsetning av Wagners Tristan og Isolde.
Av helsemessige grunner avsluttet Ivar F. Andresen karrieren i Berlin bare 42 år gammel. Han flyttet til Sverige i 1939, der han døde året etter.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.