Israelsk teater har sine røtter i fremveksten av et hebraisk teater i Vest-Europa og Russland, foruten at det også er en bakgrunn i jiddisch-kulturen som har en rik teaterhistorie både i Europa og Nord-Amerika.

Det moderne israelske teateret har sin umiddelbare bakgrunn i hebraisk teaterutvikling i Sovjetunionen, med grunnleggelsen av Habimah-teateret i Moskva i 1918. Det representerte et vellykket forsøk på å gjenopplive hebraisk språk. I begynnelsen var det et eksperimenterende amatørteater, men etter hvert kom kjente russiske teaterfolk som Konstantin Stanislavskij og Jevgenij Vakhtangov til å sette sitt preg på det, og sistnevntes oppsetting av S. Anskis Dybbuk (1922) betydde et kunstnerisk gjennombrudd i en reteatralisert stil.

I 1926 forlot kompaniet Russland for å turnere i Europa og USA, og i 1928 kom en håndfull av dets medlemmer til Palestina for å gjenetablere kompaniet der. Siden fikk det status av nasjonalteater i den nyopprettede staten Israel etter at det i 1935 hadde fått sin egen bygning.

Ohel var et kompani som ble grunnlagt i Palestina 1925 av Moshe Halevi, med hebraisk som scenespråk. Det var organisert som en kulturkibbutz etter korporativistisk mønster. Det ble lagt ned i 1969, og en av de største suksessene hadde vært Jaroslav Haseks Den gode soldaten Švejk (1935). Cameri-teateret ble grunnlagt i 1944 med vest-europeisk orientering, og en av dets viktigste produksjoner var Moshe Shamirs He Walked the Fields med premiere i 1948. Det var et stykke om konflikten i forbindelse med kulturmøtet mellom de opprinnelige jødiske settlerne og de nyankomne innvandrerne.

Haifas stadsteater ble åpnet i 1961 under ledelse av Yosef Millo, og en av de viktigste produksjonene var Brechts Den kaukasiske krittringen i 1962. En av vår tids mest sentrale dramatikere i Israel har vært Yehousha Sobol med stykker som En jødes sjel (1982), og Ghetto (1984), fremført ved Haifas stadsteater. Han har bygd mye på dokumentarisk materiale og har i utstrakt grad blitt spilt utenom Israel.

Israelske teaterfestivaler har bidratt til å gjøre internasjonale tendenser kjent i Israel, slik som Acre-festivalen. Gesher-teateret er en teatergruppe som ble startet av russiske immigranter. Gruppen har spilt et internasjonalt repertoar både på hebraisk og russisk. Det palestinske al-Casaba-teateret er det viktigste for de palestinske innbyggerne i området.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg