Ipsativ vurdering er en vurderingsform som har oppmerksomheten rettet mot elevens egen framgang. Det er eleven selv som er referansen, og kriteriene utvikles på grunnlag av elevens ståsted og læringsmål. I stedet for å bli sammenliknet med andre (relativ vurdering) eller mål som er felles for hele gruppa (målrelatert vurdering), sammenliknes man med egen progresjon over tid. Ipsativ vurdering kan betraktes som en formativ vurdering og skjer som regel underveis i læringsprosessen.

Ipsativ vurdering tar således utgangspunkt i forutsetningene, mulighetene og prestasjonene til den som lærer, og vurderer disse i lys av målene.

Begrepet er hentet fra psykologiske intelligenstester som ikke sier noe om intelligensnivået i forhold til normen, men som viser sterke og svake sider ved personens kognitive funksjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Broadfoot, P. (2007). An introduction to assessment. NY: The Continuum International Publishing Group.
  • Helle, L. (2007): Læringsrettet vurdering. Oslo. Universitetsforlaget.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg