Internett-handel, betegnelse som omfatter alle former for kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over Internett. Internett-handel gir bedrifter langt større muligheter for samhandling, individualisering og skreddersydde løsninger i markedskommunikasjonen.

En viktig form for Internetthandel er handel mellom bedrifter, som omfatter opplegg der en innkjøper kan sammenligne prisnivå og leveringstid fra alternative leverandører direkte, og ordne alt som har med innkjøpet å gjøre gjennom felles funksjoner i eget og partnerens datasystem, inkludert elementer som bestillingsseddel, ordrebekreftelse, pakkseddel, faktura og betalingsanvisning. En egen form for salg mellom forbrukere er Internett-baserte auksjoner.

Se også netthandel, direkte markedsføring og e-markedsføring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.