Internett-handel, betegnelse som omfatter alle former for kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over Internett. Internett-handel gir bedrifter langt større muligheter for samhandling, individualisering og skreddersydde løsninger i markedskommunikasjonen.

En viktig form for Internetthandel er handel mellom bedrifter, som omfatter opplegg der en innkjøper kan sammenligne prisnivå og leveringstid fra alternative leverandører direkte, og ordne alt som har med innkjøpet å gjøre gjennom felles funksjoner i eget og partnerens datasystem, inkludert elementer som bestillingsseddel, ordrebekreftelse, pakkseddel, faktura og betalingsanvisning. En egen form for salg mellom forbrukere er Internett-baserte auksjoner.

Se også netthandel, direkte markedsføring og e-markedsføring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.